دست به دست هم دهیم به مهر ...

 یادآوری  در خصوص

گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی  خرداد ماه

 دوستان استحضار دارید که  از بهمن 93 با تصویب کمیسیون اساسنامه ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش ،بازخورد پایانی یا گزارش پیشرفت تحصیلی در دوه ابتدایی ( پایه اول تا ششم ) در قالب دو نمون برگ :

نمون برگ (الف) گزارش پیشرفت تحصیلی  - تربیتی و   نمون برگ (ب) کارنامه تحصیلی  - تربیتی  مصوب گردید و مدارس موظف هستند  بازخورد پایانی را در دو یا سه نوبت از سال تحصیلی (دی ماه و خردادماه و در صورت لزوم شهریورماه) تهیه ، تکمیل وبه ذینفعان ارائه نمایند .لازم دیدم برای ایجاد وحدت عمل موارد زیر مد نظر قرار گیرد:

ازآنجاکه ارزشیابی کیفی – توصیفی باهدف بهبود کیفیت یادگیری، نه باهدف گزارش صرف نقاط ضعف یادگیری دانش‌آموز و گزارش آن به ذی‌نفعان، انجام می‌شود؛ لذا  نمون برگ الف مهمترین ابزار بازخورد پایانی است  که در هر نوبت معلم با بررسی پوشه کار و سایر شواهد و مستنداتی که در فرایند آموزش جمع آوری و مدیریت نموده است آن را تکمیل و تحویل اولیا می دهد تا آنها به روشنی و درستی نسبت به روند یادگیری فرزند خود آگاهی یابند و وظیفه ی خود را در اصلاح فرایند آموزش فرزندشان به روشنی  بدانند.    

دوستان توجه داشته باشند در نوبت اول تکمیل توصیف عملکرد اختیاری بوده و اکنون نیازی نیست که کسی همکاری را وادار کند که نمون برگ نوبت اول را نیز تکمیل نماید

 برای نوبت دوم نیز، تلاش می شود  نرم افزاری مناسب که در حال طراحی می باشد  را جهت ساده سازی تکمیل توصیف ها، در اختیار دوستان معلم قرار دهیم .

/ 87 نظر / 109 بازدید
نمایش نظرات قبلی
معلم

با سلام و تشکر از زحمات شما استاد بزرگوار اگر ممکن است جدیدترین روش راهنمای تکمیل فرم الف را ارایه دهید. مدرسان ارزشیابی توصیفی اتفاق نظر ندارند.و بعضی از آنها می گویند نوشتن یک جمله دانش اموز به همه اهداف مورد نظر رسیده است.برای مقیاس خیلی خوب کافی است.ولی بعضی نوشتن جزیات بیشتر را مد نظر دارند . لطفا در این مورد نظرتان را بیان بفرمایید.

ابدالی

با سلام برای دانش آموزی که به سه سوال قابل قبول گرفته و دو سوال خوب گرفته چگونه بازخورد بدهیم؟(آزمون پایه ششم) یعنی برای هر کدام جداگانه بازخورد بدهیم. در یک برگه چندین بازخورد. با سخنان متین آقای یک همکار درباره ی مرتضوی زا ده کاملا موافقم

علی

سلام جناب آقای ابراهیمی چرا متخصصان برنامه ریزی درسی در عناصر برنامه ریزی درسی با هم اختلاف نظر دارند.

رحیم ابراهیمی - برنامه ریزی درسی (مهاباد)

در پاسخ به همکار محترم :علی با سلام و مراتب تشکر از مدیر وبلاگ تخصصی جناب دکتر قره داغی تلاشگر - عرض سپاس از کنجکاوی عالمانه برادر بزرگوار به نام علی. مکتب های فلسفی به اندازه تفکر های بشریت متنوع و گوناگون هستند زیرا ماهیت انسان هم از نظر علمی و فلسفی پیچیده است .هر کدام از متخصصان حوزه علوم تربیتی به پیروی از یک مکتب فلسفی و رویکرد های غالب بر آن مکتب؛ اهداف خود و عناصر برنامه درسی را از زاویه های مختلفی نگاه می کنند؛ کمیت و کیفیت این عناصر در اهداف و برنامه های اجرایی نمود بیشتری پیدا می کنند و در نهایت فلسفه آموزش و پرورش و روان شناسی تربیتی به عنوان کاتالیزور و صافی اهداف آن سیستم عمل می کنند. نگاه به انسان و ماهیت فراگیران فرق می کنند ؛ هر کدام از زاویه خودشان به چیدمان عناصر و مولفه ها نگاه می کنند ؛ در نتیجه شیوه علمی یا غیر علمی چیدمان و رویکر دها نیز فرق خواهد کرد؛ نهایتاً اینکه تعداد این مولفه ها با کمیت و کیفیت ویژه ای در هر مکتب؛ خود شان را نشان می دهند . اگر هم لازم دانستید با بنده تماس بگیر با کمال میل در خدمتتان هستم . ممنون از پرسش حکیمانه و دانشمندانه جنابعالی. [گل][گل][گل][گل]

پرستوی مهاجر

با سلام. لطفا استفاده از نرم افزار را بخشنامه کنید.درسته بصورت اختیاری می باشد و ایراداتی دارداما کمک بسیار بزرگی برای ما معلمین می باشد.

jamshidi

در پاسخ به دوست گرامی آقای علی: با سلام وکسب اجازه از استاد گرامی آقای قره داغی دوست عزیز در حوزه برنامه درسی در ارتباط با هستی آن بین صاحبنظران اتفاق نظر وجود دارد ولی در باب چیستی آن هنوز توافقی صورت نگرفته واین ناشی از جوان بودن این حوزه و برداشتهای متخصصینی چون بوشامپ، گودلد، آیزنرووالانس و... است. یکی از موضوعات مورد مناقشه در این حوزه عناصر تشکیل دهنده برنامه درسی است که برخی 9عنصر (کلاین) برخی7 عنصر(تابا) برخی 4عنصر(تایلر) و...را عنوان کرده اند. ورایج ترین این دیدگاه عناصر 4گانه تایلر است. بسته به دونوع دیدگاه ( برنامه درسی سند مکتوب ومهندسی برنامه درسی ) عناصر متفاوت اند. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به برنامه درسی دیدگاه ها وچشم اندازها ورویکردها (محمود مهرمحمدی)

باسلام طبق نظر سنجی انجام شده اکثر معلمان با ارزشیابی توصیفی مخالفند وعقیده دارند این نوع ارزشیابی رقابت را از بین برده و باعث شده دانش آموزان تنبل بار آیند و بگویند درس بخوانیم یا نخوانیم قبولیم . شاید استرس را کم کرده باشد ولی اهمیت درس را هم از بین برده است . از شهرستان خوی در آذربایجان غربی هستم . لطفا شما هم نظر خود را اعلام کنید.

رحیم ابراهیمی - برنامه ریزی درسی (مهاباد)

در پاسخ به همکار محترم از شهرستان خوی ضمن تشکر و اعلام نظر خودتان سرور گرامی 1- لطفاً مشخص بفرمایید به استناد کدام نظر سنجی و از کدام منبع ؟ 2-رقابت با تئوری های رایج علوم تربیتی و علم روانشناسی و متدهای علمی امروزی در تضاد است.(ماباید رفاقت را برقرار کنیم) 3- در طرح ارزشیابی توصیفی دانش آموزی که از دو ماده درسی ریاضی و انشاء و املای فارسی نیاز به تلاش و آموزش بیشتر بگیرد البته بعد از طی کردن کلاس شهریور ماه می تواند تکرار پایه شود.(به استناد آیین نامه 20/2/1394به نقل از منبع پایگاه جامع آطلاع رسانی آموزش و پرورش). 4 - در طرح ارزشیابی توصیفی چنانچه از ابزارهای هشت گانه رایج آن به خوبی استفاده کنیم به یقین قضاوت و داوری بهتری از آموخته و توانمدیهای دانش آموزان داریم. 5- توصیه برادرانه دارم در مورد نتایج تحقیقات و مبانی نظری این طرح مطالعات بیشتری را مد نظر قرار دهید. از حضورتان سپاسگزاریم - خدا قوت و عرض ارادت خدمت همکاران بزرگوار شهرستان خوی علی الخصوص محمد علی نجفی دوست دوران تحصیلات دانشگاهی و شما سرور گرامی که از وبلاگ تخصصی دکتر قره داغی تلاشگر بازدید و اظهار نظر فرموده اید.[گل]

حسن

من از همین جا اعلام می کنم که هیچ کدام از همکارانم این را اجرا نمی کنند لطفا چشمانتان را باز کنید و واقعیات را ببینید یک سری به مدارس بزنید و ببینید که هیچ کس این طرح بیسوادانه را اجرا نمی کند . اکثرا مخالف این طرحند خصوصا در دوره دوم ابتدایی و ششم همه یاد دارند آمار به واهی بدهند.