توهمی به نام بازگشت نمره به کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی

ارزشیابی کیفی توصیفی الگویی است که هدف آن کمک به بهبود یادگیری و تحقق بهتر  اهداف آموزشی و فراهم آوردن شواهد لازم برا ی تصمیم گیری در باره ارتقا دانش آموز است . الگویی که  در آن  نه صرفا به فرایندها پرداخته می شود و نه خاص به نتایج، بلکه ترکیبی از هردو  هدف را ، دنبال می کند . بر این باور  گزارش پیشرفت تحصیلی در دوه ابتدایی ( پایه اول تا ششم )، یا همان  بازخورد پایانی ، که معلم با عنایت به وظیفه ی پاسخگویی ،در دو یا سه نوبت از سال تحصیلی (دی ماه و خردادماه و در صورت لزوم شهریورماه) با توجه به تفاوت های فردی دانش آموز و با استفاده از شواهد و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در پوشه کار و سایر مستندات مثل رویداد نگاری، دفتر مدیریت فرایندهای یادگیری و...، جهت ارائه به ذی‌نفعان (والدین، دانش‌آموز و مدیریت مدرسه) تکمیل می‌نماید.  نیز طبق آخرین مصوبه یعنی سیصد دهمین جلسه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش به تاریخ 23/10/93 به شکل توصیف عملکرد (فرم الف) و مقیاس‌های رتبه ای خیلی خوب، خوب، قابل قبول، نیاز به آموزش و تلاش بیشتر و مجدد ( فرم ب) توصیف و گزارش  خواهد شد . لذا این جمله که بازگشت نمره به کارنامه دانش‌آموزان ابتدایی از کجا آمده و چرا ارائه  و چه هدفی را دنبال می نماید و .... در جای خود قابل  تامل و البته بسی تاسف است. این خبر راهم  خبرگزاری ها ،  به مصداق مثل «کاه کوه کردن»و یک ‹‹ کلاغ چهل کلاغ کردن » بیش از واقعیت آن، بزرگ کردند و که البته  این ذات ژورنالیست غیر متعهد است به هر حال ما  سخن نسنجیده را نشنیده می گیریم و شما نیز هم .  

/ 19 نظر / 29 بازدید
نمایش نظرات قبلی
علی انتهایی

با سلام خدمت استاد بزرگوارم جنای قره داغی. متاسفانه خبر کمی شدن و بازگشت ارزشیابی کمی به بخشی از ساختار نظام آموزشی را آن هم نه در حد شایعه بلکه از زبان مقام ارشد و عالی وزارت در رسانه جمعی شنیدیم. نکند روزی شاهد فاجعه ای دیگر در ساختار ارزشیابی نظام آموزشی باشیم. وسلایق افراد یا گروهی بر این نظام سایه افکنده و روز از نو و روزی از نو را شاهد باشیم.امیدوارم مسئولین محترم وزارت تا قطعی شدن امری آن را بیان نکنندواسترس را دوباره بر معلمان دلسوز و مسئولین خردمند وارد نسازند .

اموزگار

نمیدانم نوشته ی من و منتشر میکنید و یا نه به نظر می رسد تماما نظر موافقان را منتشر کرده اید .. بگذریم ... عزیز! گمان می کنم دوستان عزیزی که با آب و تاب خاصی حمایت خود را از طرح شکست خورده ی ارزشیابی بی سواد پرور و تنبل محور اعلام می فرمایند یا تا حالا در کلاس های درس حضور نداشتند که ببینند ما معلمان چه عذابی که از این طرح نمی کشیم و یا خدای نکرده همانند متخصص نماهایی هستند که با خواندن چند مقاله کور کورانه از این طرح حمایت میکنند ...عزیزان اگر علت تغییر طرح را خوب بخوانند متوجه خواهند شد که چرا سه ساله ی دوم باید و باید نمره ای باشد ...بیشتر معالمان دلسوز و فداکار از این طرح حمایت می کنند و خیلی خوشحالند که قبل از اینکه آینده ی نسلی را با حرفهای قشنگ به اصظلاح روانشناسانه ، به اتش بکشند خیلی زود متوجه شدند که باید بساط این طرح بی سواد پرور برای همیشه از کشور عزیزمان برچیده شود و دوباره نمره بر گردد البته با تاکید بر نمره های کلاسی و ارزشیابی مستمر

آسمان

سلام . صحبت های دکتر عمادی را در رابطه با گزارشی که از ایشان پخش شد را در این آدرس بخوانید .(در پایین ) آموزگار محترم باسوادپرور! هم مثل همیشه با توهین به آموزگارانی که توانسته اند به پرورش بچه ها در همه ابعاد بپردازند و نمره را بلای جانشان نکنند ، صحبت های خودشان را پیش می برند . شما هرعذابی که در کلاس می کشید از عدم انعطاف پذیری خودتان می کشید .لطفا شما هم بخوانید . پاینده باشید . http://passessment.ir/

اموزگار

همکار محترم جناب آسمان انعطاف پذیر! آیا به کسی که کاستی های یک طرح را بیان می کند از دیدگاه شما بی انعطاف می گویند ! استاد بزرگوار ! ما بلدیم فقط در مقابل نقد جبهه بگیریم .. این طرح کپی برداری از کشورهایی هست که زیر ساخت قوی آموزشی دارند و نگاه جامعه ی آنها به مسایل آموزش و پرورش با نگاه من و شما بسیار تفاوت دارد . بنده ی حقیر در طی این 12 سال خدمت همراه با عدم انعطاف ,به این نتیجه رسیدم که زیر ساخت های ما هنوز آمادگی کافی برای اجرای این طرح ندارد. خود جنابعالی حتما از این آگاهید که در گذشته در یک کلاس فقط سه و چهار دانش آموز ضعیف داشتیم ولی الان برعکس شده و فقط یکی دو تا دانش اموز در حد خیلی خوب داریم ما حتی رقابت سالمی را که بین دانش اموزان بود از او گرفتیم ...از حرفهای جنابعالی معلومه که آموزگار شهر هستی و با دانش آموز دوزبانه ی عشایری که حتی آب نمی داند چیست برخورد نکرده ای و طعم سختی کلاس چها ر پایه را نکشیده ای ...استاد عزیز عذاب ما از این مسایل هست که آموزش ما با شیب تندی به مقصد کاغذ بازی پیش می رود ... خیلی جالبه که یک صفحه رونویسی را از دانش اموز گرفته ایم و مشق شب را برای معلمان گذاشته ایم .. معلم

آسمان

سلام آموزگار .اهل بحث نیستم بعلاوه اینکه اینجا مناسب نمی بینم با هم به جدل بپردازیم . 13 سال با بچه های روستایی و در مناطق محروم و دوزبانه بوده ام کلاسهای چندپایه هم داشته ام .زیر ساخت های کشوری را چه کسی می سازد جز من و شما ؟ آمادگی ها را ما آماده می کنیم ووقتی توانمندی ما دیده شود چه کسی میتواند در برابر آن توانمندی بی تفاوت باشد ؟ شما را نمی دانم ولی خودم را می دانم که تفاوتی در انسان های سرزمینم با انسان های کشورهایی که شما می گویید نمی بینم و وقتی این روش درست و منطقی است من این کپی برداری را دوست دارم و آن را عملی می کنم .هدف من شناساندن جهان هستی و خالق آن به بچه هاست و شما حتما به تفاوت فردی واقف هستید و این تفاوتها با هر روشی بوده ، هست و خواهد بود . جهان هستی وخالق آن را با زوروایجاد ترس و استرس به بچه ها معرفی نخواهم کرد و همینطور با یک برگه ی نمره ی فلان به استعدادوتواناییهای بچه های معصوم کلاسم توهین نخواهم کرد . بلکه در تلاشم از وضعیت کنونی به وضعیت بهتر پیش برود .همکار گرامی ، روش شما برای ما قابل احترام است و منکر زحمات شما نیستیم و دیدگاهتان هم محترم است . در تلاشیم روش ها را بهتر معرفی کنیم

معلم

خبرگزاری پانا: رئیس مرکز سنجش آموزش وپرورش گفت: براساس طرحی که در شورای عالی آموزش و پرورش درحال تصویب است ارزشیابی دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم به صورت تلفیقی (با نمره) انجام خواهد شد. به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، عبدالرسول عمادی اظهار داشت: براساس این طرح کارنامه تحصیلی در سه سال اول دوره ابتدایی به صورت توصیفی (بدون نمره) و سه سال دوم به صورت تلفیقی (توصیفی + نمره) و ارزشیابی دانش آموزان در دوره های دبیرستان تنها به صورت نمره خواهد بود. وی از تدوین آئین نامه اجرایی ارزشیابی دوره های تحصیلی دانش آموزان نیز خبر داد وگفت: براساس سند تحول آموزش و پرورش ارزشیابی دانش آموزان از دو حالت کمی و کیفی به سه حالت فرآیندمحور (توصیفی بدون نمره)، نتیجه محور (نمره) و تلفیقی (نمره و توصیفی) تغییر خواهد کرد. رئیس، مرکز سنجش آموزش وپرورش دلیل این تغییرات را رفع مشکلاتی که دانش آموزان در تغییر یکباره ارزشیابی دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه داشتند عنوان کرد. وی در پاسخ به این سوال که اجرای طرح ارزشیابی توصیفی حذف نمره بود و چرا نمره دوباره به کارنامه بر می‌گردد گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از حذف نمره

اموزگار

آسمان گرامی ! امیدوارم در اجرای طرحتان موفق باشید ! از ته دل امیدوارم که زمانی پیش نیاید که خیلی دیر شده باشد ! امید وارم بچه های معصوم من وشما اول از هرچیز بتوانند نیک اندیشیدن را یاد بگیرند ... همکار محترم جسارت عضو کوچک خانواده ی فرهنگیان را به بزرگواری خودتان ببخشید و این را هم از بنده ی حقیر به یادگار داشته باشید که هر آموزگار موافق طرح نمره ای اهل توهین به دانش آموزان نیست ! همه ی ما تنها فکرمان موفقیت بچه های این مرزو بوم هست و مگر نه اگر بی تفاوت بودم هرگز اینجا وقت تلف نمی کردم .... به امید موفقیت همه ی همکاران دلسوز ... بدرود

باران

سلام برشما.به عنوان یک مادر یک معلم از بلایی که سر کودکانمان میآورید با این همه طرح عوض کردن وشیوه هایتان خسته ام کودک من از رقابت سالم هیچ نمیداند انگیزه ی تلاش ندارد.دانش آموزان تیز هوشم درباره رتبه درسیشان میپرسند رتبه بندی را که برداشتید چه به آنها بگویم.سوالی دارم آیا در نوشتن این همه طرح وکاغذ بازیتان از آموزه های قرآن در رابطه با پاداش ده برابر کار نیک وعقاب یک کار بد بهره گرفتید؟ بهشت خداوند هم رتبه بندی دارد طرح توصیفی تا زمانی خوب بود که رتبه بندی ورقابت سالم داشت اکنون که هم معلم وهم ولی وهم دانش آموز سرگردانند خدایا خودت به داد آموزش وآینده ی کودکانمان برس.

علی نیک اندیش

خواهر گرامی سرکار خانم باران ! از دقت نظر شما سپاسگزارم درد ما هم همینه ! وقتی ما می گوییم نمره برگرده عزیزان توصیفی فکر می کنند ما طرفدار امتحان پایانی و استرس دانش آموز و شیوه قدیم هستیم .. نمیدانم با چه زبانی باید به این عزیزان گفت که من هم مخالف ملاک بودن امتحان پایانی هستم . امیدوارم دوباره نمره برگردد اما با تاکید بر ارزشیابی های کلاسی و نمرات کلاسی و مستمر ... این عزیزان فقط شعار استرس و ترس دانش اموزان از امتحان پایانی را سر می دهند و لی خبر ندارند که امروزه کمتر معلمی هست که اعتقادی به تک امتحان پایانی داشته باشد ...

انور

باسلام و احترام . خلاصه و مفید و روشن عرض کنم با بازگشت نمره به کارنامه خیلی موافقم بنده نه طرح سختگیرانه نظام قبلی رو قبول دارم نه سیستم سهل گیرانه و بی کیفیت فعلی رو ... نتایج و میزان کیفیت وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طرح فعلی گویای همه چیز است ادم در شگفت است دانش آموزی که هنوز نمی داند نام خودش را بدرستی بنویسد چگونه در ردیف اول پایه های بالایی مثل پنجم و ششم نشسته است . امروزه دانش آموز کلاس اول ابتدایی هم میداند چه زحمت بکشد چه نکشد به پایه های بالاتر ارتقا می یابد پس باکدام انگیزه و امید خودش را به زحمت می اندازد ..یا دانش اموزی که بدون اشتباه به همه ی سوالات پاسخ می هد چرا با همکلاسیش که بیش از سه اشتباه دارد در یک سطح قرار میگیرد ایا انگیزه ی دانش اموز ممتاز جهت رقابت و تلاش بیشتر پایین نمی اید؟؟تروخدا تا وضعیت ازاینی که هست بدتر نشده در راه رضای قدمی مثبت بردارید تا ما بعنوان مجریان اموزشی بیش ازاین معذب و شرمنده مردم نشویم.