نخستین جلسه تخصصی شورای راهبری ارزشیابی کیفی- توصیفی کشوری

نخستین جلسه تخصصی شورای راهبری ارزشیابی کیفی- توصیفی کشوری با هدف استقرار درست برنامه د روز یک شنبه 21 بهمن ماه 93 با حضور:

  • جناب آقای مهندس دیمه ور معاون محترم وزیر
  • جناب آقای مهندس صادق پور مدیر کل دفتر دبستانی
  • جناب آقای دکتر اکرمی مشاور محترم وزیر
  • جناب آقای دکتر   سلیمی جهرمی مشاور محترم وزیر
  • جناب آقای دکتر  حسنی  عضو هیات علمی سازمان پژوهش  و مدرس توصیفی
  • جناب آقای دکتر  عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش 
  • جناب آقای دکتر  خوش خلق  عضو هیات علمی پژوهشگاه  و مدرس توصیفی
  • جناب آقای دکتر  شکوهی  معاون مدیر کل دفتر دبستانی و مدرس توصیفی
  • سرکار خانم ملکی معاون مدیر کل دفتر دبستانی
  • و اینجانب

 در معاونت  آموزش ابتدایی تشکیل شد .  در این جلسه ضمن گزارش اینجانب، هر یک از حاضران  دیدگاه های خود را بیان نمودند . 

/ 12 نظر / 73 بازدید
نمایش نظرات قبلی
تبار

سلام خسته نباشید آقای دکتر طی مطالعاتی که داشتم متوجه شدم شیوه طراحی آزمون عملکردی در کتاب های دکتر خوش خلق ودکتر حسنی تفاوت هایی را دارد، با نوجه به این که هردو این بزرگواران از همکاران شما در این حوزه می باشند ، آیا فرقی دارد در کارگاه ها ی باز آموزی از کدام یک از این دو شیوه استفاده کرد؟

استاد لطفا جواب دهید

با عرض سلام خدمت استاد محترم بنده هم موافق طرح ارزشیابی توصیفی هستم فقط سوالی در مورد این کارنامه های جدید داشتم که معلم باید آن قسمت توصیف عملکرد را پر کند در قسمت راهنما که داخل وبلاگ شما هست جالبه که درس قرآن وهنر وعلوم وتربیت بدنی وشایستگی های عمومی این دانش آموز در نتیجه خیلی خوب میباشد پس توصیف چنین دانش آموزی کاری که ندارد ودر یک مورد در درس ریاضی فقط قابل قبول ودرس فارسی خوب میباشد که نمونه ای این چنین برای مناطق ارسال کرده اید ولی نوشتن بازخورد وتوصیف عملکرد در این کارنامه ها برای شاگردان قوی کاری ندارد مشکل این جاست که چندتا از دانش اموز من که کلاس ششم هستند واکثر درس های آن نیاز به تلاش دارد چگونه در این توصیف عملکرد کارنامه پر شود اصلا جا کم می آورم اصلا کدام قسمت را بگویم مشکل که زیاد دارند آیا باید مثل همان بیان بازخورد قوت وضعف وراهکار رفع ضعف گفته شود چقدر خوب بود که برای هر درسی هم مثال خیلی خوب وهم خوب وهم قابل قبول وهم نیاز به تلاش را می زدید ببخشید که از مقیاس های رتبه ای استفاده کردم چون دقیقا در این کارنامه هم در آخر بازخورد تبدیل به همان رتبه ای می شود ودوباره در کارنامه بچه ها همان رت

یک فرهنگی

جناب آقای قره داغی با سلام و وقت بخیر. ایده ی زیبای ارزشیابی کیفی - توصیفی علیرغم زیبایی های شکلی و محتوایی آن شبیه همان نظام کذایی 6-3-3 دوستان وزارتخانه سابق است که یک شبه و از سر ذوق زدگی و خواب آلودگی متولد شد. اینجا ایران است و برای تولد ایده هایی اینچنینی باید بضاعتها و امکانات خانواده ی پرجمعیت آموزش و پرورش امروزمان را ببینیم که هزار و یک نقص و کمبود دارد. در این صورت تصمیم به تولدش کنیم وگرنه مانند پدر و مادرانی خواهیم بود که تولد نوزاد زیبا و سرشار از توانایی هایشان از سر خودخواهی هایشان!! بوده نه چیز دیگر.عاقبت این طفل معصوم را خوش نمی بینم!.

معلم روستا

با سلام به شما آقای دکتر؛از زحمات شما و اسیب شناسی و باز آموزی که انجام دادین کمال تشکر رو دارم؛و اما چندین نکته1-به نظر ما زمان مناسبی برای دوره باز آموزی در نظر نگرفته شده با توجه به پایان سال و حجم بالای کار همکاران آیا بهتر نبود این دوره چند ماه زودتر انجام میشد یا حداقل قبل از تکمیل کارنامه های قدیمی انجام میشد‏2-باز هم در صبحتهای بعضی از مدرسین نوعی دو گانگی دیده میشد مگر قرار نبود همه مدرسین یک نوع حرفی بزنن 3-سطح کلاسهای چندپایه بالا نبود ومدرسین چند پایه اطلاعات کمی ارائه دادند4-این تکرار آزمایش و خطا تا کی قراره گریبانگیر سیستم آموزشی ما رو بگیره؛با تشکر

معلم سردرگم

سلام جناب دکتر باتوجه به سوال همکاری که خود را تبار معرفی کرده اند پاسخ دقیق را نفرمودید بالاخره منبع ما کدام کتاب یا آزمون است .یکی یا هردو ؟ چون در دوره ها به ماگفتند آزمون قبلی دکتر حسنی لغو وبه جای آن از کتاب دکتر خوش خلق استفاده شود.لطفا جواب دقیق بفرمایید

تبار

سلام آقای دکتر، منظور من انواع آزمون نبود بلکه مراحل طراحی آزمون است که آزمون های دکتر حسنی در 4 مرحله، ودکتر خوش خلق در 5 مرحله که مراحل 3و4 آن دارای اجزاء دیگری است، طراحی شده است.آیا هیچکدام از آزمون ها بر دیگری برتری دارد؟ آیا به جای اجبار همکار به طراحی آزمون به شیوه یکی از این بزرگان بهتر نیست هر دو شیوه آموزش داده شود وحق انتخاب با خود همکار باشد، تا بر اساس توانایی های خودوشرایط فراگیران وویژگی های درس مورد نظر شیوه مناسب تر را انتخاب کند؟

علی ربیع نسب

استاد ارزشمندم جناب آقای دکتر قره داغی سلام و خدا قوت از اینکه برای تحول در آموزش و پرورش و به ویژه در دوره ابتدایی تلاش می کنید و برای بهبود یادگیری و ارزشیابی همفکری و هم اندیشی می کنید ؛ به عنوان همکار شما سپاسگزاریم . بنده به عنوان عضوی از خانواده آموزش و پرورش دوره ابتدایی معتقدم ارزشیابی توصیفی یک فرصت عالی برای آموزش ایجاد کرده است و معلم می تواند با بازخورد مناسب که قلب ارزشیابی توصیفی است تحولی در آموزش ایجاد کند . به عنوان مثال اگر همکاران ما آموزش ببینند که در فرایند یادگیری و ارزشیابی به نحوی بازخورد دهند که فراگیر بتواند در مورد پاسخ خود توضیح منطقی دهد و یاد بگیرد که اشتباه خود را اصلاح کند ، گام بلندی در آموزش برداشته شده است . یعنی معلم هنگام باخورد دادن با این نکته توجه کند که چه بازخوردی بدهم که فراگیر خودش متوجه اشتباه خود شود و راه حل اصلاح آن را پیدا کند ، به عبارتی فراگیر خودتنظیم بار بیاید. به عنوان یک همکار کوچک شما استدعا دارم هنگامی که طرحی به این حدعالی ارائه می دهید به فکر آموزش به همکاران و تهیه بودجه ای برای انتقال صحیح این طرح به همکاران هم باشید و مطمئن باشید که راه شما

دکتر فرهاد حسینی

با سلام همه نظریه پردازان آموزشی مقطع ابتدایی را مهمترین مقطع تحصیلی می دانند. اما جناب آقای دکتر در عمل ............ در عمل چقدر از سهم بودجه برای مقطع ابتدایی است؟ چقدر تا حالا حاضر شدیم برای این مقطع پول خرج کنیم! چرا حقوق آموزگاران ابتدایی بسیار پایین است!!!!! در حد افتضاح پایین؟! با این شرایط شما به جای تلف کردن وقت معلم به مستند سازی دنبال بالا بردن شأن معلم باشید که مجبورا بعد از ظهرها به جای مطالعه بروند کارگری یا شوفری یا ... !!!!! به جای اینکه اینقدر به مستند سازی تکیه کنید به جای اینکه اینقدر وقت معلم را برای ارزشیابی تلف کنید اجازه بدهید معلم تدریس کند بابا با این انبوه مستند سازی معلم بیچاره ی بدبخت چه زمانی تدریس کند؟ اگر مرد میدان هستی فقط یک سال در یک روستا برو در مقطع ابتدایی تدریس کن و این کارهایی را که به معلمان تحمیل اجباری می کنید را خودتان یک سال انجام دهید تا ببینید ........................................................................

نصرین میر

دبا عرض سلام وخسته نباشید در خصوص ارزشیابی پایه ششم وهم چنین پرسش وپاسخ انها چگونه اقدام نماییم

رحیم ابراهیمی - برنامه ریزی درسی (مهاباد)

با سلام و خدا قوت جناب اقای دکتر قره داغی. در جلسه امروز شورای مدیران مقطع ابتدایی شهرستان مهاباد؛جای جنابعالی به حق خالی بود. اما در واقع روشنگری ها و راهنمایی های شما سرور گرامی از طریق پیام و وبلاگ تان برای همکاران جای تقدیر و تشکر بود. ما توانستیم با یاری نماینده مدیران وسایر همکاران علاقمند گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی رابه خوبی تحلیل و تبیین کنیم و با همفکری و تشریک مساعی مدیران و آموزگاران عزیزم در مدارس آن را با قوت و اقتدار اجرا و پیاده کنیم. سپاس و مراتب تقدیر ما را پذیرا باش و از رهنمود های خودتان ما را بی نصیب مفرما. با احترام .ابراهیمی