توانا بود هر که دانا بود

در دنیایی  که دانشواطلاعات،محوررشدوتوسعه  تلقی می گردد  و  فرایندجهانیشدن،راهرابهسویجامعهایدانشمدارمیگشاید، دل دادن  و ماندن در الگوها و مهارت های که تاریخ مصرف آنها سر آمده ، محل تردید است .

نظام های آموزشی رسالتی سنگین در این عرصه به دوش دارند . مهارت بخشی به معلم و حرفه مند کردن او،  وظیفه ای است که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد . پیداست که این وظیفه در دوره ابتدایی تعریفی خاص تر و البته رسالتی حساس تر  است .  این طور نیست که با یک نامه و یک دستور بالادستی، یا در اختیار قرار دادن یک راهنما و ... معلم حرفه مند شود  و یا در  نگرش  او تغییر معنا داری اتفاق افتد . وقتی به مقوله ی تغییر نگرش، از زاویه ی  روانشناسی اجتماعی، نگاه می کنیم  تازه می فهمیم که چرا با همه ی راهبردهایمهمیکهدرسطحبینالمللی  در این خصوص، ارائه شده ‘این تغییر  هنوز یکی  و شاید چالش انگیز ترین  دشوار ی هاست؟  

طرح گزارش پیشرفت تحصیلی با شادباش های بسیاری از سوی دانایان همراه  و  همراهان دلسوز شروع شد و نوید بخش فضایی و فرداهایی خواستنی در دوره ابتدایی گردید .  این خود نشان داد که تغییرات نگرشی در حوزه سنجش و ارزشیابی، اتفاق افتاده است؛ اما از آنجا که برخی نگرانی ها  نیز از  اجرای آن در میان هست ،تصمیم مدیریتی مبنی بر اجرای آن در نوبت بهمن به شکل اختیاری  طرح شد ؛  این تصمیم نیز با واکنش های مختلفی روبرو گردید.  اما آنچه سبب نگرانی اینجانب شده این  است که  برخی این تصمیم را ‘ به غلط  ،  به مصداق مثل از این ستون تا آن ستون فرجی است ، تفسیر کنند .

   یادمان باشد  این نمون برگ که مبانی نظری روشن و گویا دارد ، مصوبه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش است که در نوبت خرداد93 ، انتظار داریم  ان تعداد محدود از  همکاران خوب معلمی که  احتمالا به دلیل رشته تحصیلی غیر مرتبط یا ....ضعفی در توصیف عملکرد خود می بینند این مجال به آنها امکان مهارت آموزی و فربه سازی دانش حزفه ای خود را  بخشیده  باشد  تا در خرداد مثل سایر همکاران توانمندی که نوبیت بهمن را درست و اگاهانه تکمیل نموده اند،  تکمیل نمایند .

نکته :

  توصیه می شود  هرکدام از  همکاران  نیاز به راهنمایی دارند با مدرسان کشوری استان خود ( هر استان سه نفر )   و یا مدرسان استانی ( 5 نفر از هر منطقه )جهت راهنمایی  و یاریگیری در تعامل ( حضوری یا غیر حضوری) باشند

 .........................................

یک توصیه برای آموزگاران محترم :
علی رغم تصمیم شورای راهبری ارزشیابی توصیفی مبنی بر مختار بودن آموزگاران برای توصیف عملکرد در نوبت اول ، پیشنهاد می گردد آموزگاران محترم این فرصت را از دست ندهند و تلاش نمایند حتما در نوبت اول امسال نیز به این مهم بپردازند چرا که هر چند ممکن است در برخی مواردحاصل این تلاش بازخوردهایی نا کامل و و مبتدی باشد خود می تواند نوعی تمرین و دست ورزی برای ارایه بازخوردهایی کامل تر و حرفه ای تر در نوبت خرداد ماه باشد.فرامرز امیدوار (مدرس ارزشیابی توصیفی فارس)
 
/ 14 نظر / 22 بازدید
نمایش نظرات قبلی
مجید تریوه

باعرض سلام وخسته نباشید به مطلب بسیار جالبی اشاره نموده اید . انشا الله آن دسته از همکاران نیز رفته رفته خودشان را همسو و هماهنگ با بقیه همکاران بنمایند . ممنون ومتشکر :تریوه

صادق

سلام استاد من جایی نظریه های اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی را مطالعه می کردم موضوع مربوط به یادگیری اکتشافی هدایت شده ،با رویکرد نوین ارزشیابی که ما به دنبال آن هستیم (توصیفی )می توان گفت انطباق دارد.

یعقوب ذاکری درباغی

باسلام خدمت دکتر قره داغی، استاد توانمند ما بنده مدرس شهرستانی هستم. در دومین جلسه از ارزشیابی کیفی-توصیفی دو ساعت را اختصاص دادیم فقط برای گزارش پیشرفت تحصیلی، یک ساعت آخر به صورت عملی همکاران تمامی 24 کلاس شهرستان میناب کارنامه های خام جهت نوشتن توصیفی عملکرد پیش چشمان پاک خود گرفتند و به صورت کارگاهی و هم اندیشی در گروه ها ی هم پایه و با کمک مدرسان خود به نوشتن توصیف عملکرد پرداختند. همکاران چه مدرس و چه فراگیر از این عمل بسیار خوشحال و با دستانی پر روانه ی مدارس خود شدند.به زودی نمونه هایی از این توصیف ها به شما ارسال خواهد شد. ذاکری از شهرستان میناب

معلم روستا

سلام بر استاد گرامی؛من مدرس یکی از شهرستان هستم فعلا به ما اجازه برگزاری دوره رو ندادن اعلام کردن باید گواهینامه دوره ضمن خدمت برسه تا بتونیم کلاس برگزار کنیم؛لطفا اطلاع رسانی کنید که کلاس ها تا قبل از عید باید برگزار بشه یا در تابستان؟ 

مرتضوی زاده

نمونه ای از گزارش پیشرفت تربیتی جدید قرآن علاقه مندی محمدجواد در جمع خوانی سوره های قرآنی ورعایت آداب خواندن قرآن مثال زدنی است. در توضیح داستان ‏های قرآنی باید بیش از پیش مشارکت کند و مصادیقی برای پیام های قرآنی بیان کند فارسی محمد جواد در روان خوانی متون درسی ،تصویر خوانی و انجام فعالی تهای کتاب می تواند الگوی ‏خوبی برای دوستانش باشد.جملات بسیار زیبایی می سازد وبا خطی زیبا کلمات وجملات گفته شده ‏راصحیح می نویسد.‏ ریاضی اگرچه محمد جواد بیشتر موضوعات تدریس شده را به خوبی یاد گرفته است ولی اوباید سعی کند ‏مهارت خود را دراستفاده از انگشتان دست درفرایند جمع با حاصل جمع های بیش از ده را زیاد کند ‏وراهبردهای تکمیل جدول مربع شگفت انگیز را توضیح دهد.‏ علوم با توجه به اینکه محمد جواد به طبیعت ومحیط اطراف خود علاقه دارد اکث مطالب مربوط به محیط ‏زندگی خود را به خوبی یادگرفته است.از او انتظار می رود تکالیف وفعالیت های محوله ی خارج کلاس ‏را به موقع انجام دهد ودر کلاس ارائه نمایدودر کارهای گروهی مشارکت فعالی داشته باشد تربیت بدنی علاقه ی محمد جواد به اجرای صحیح وکامل نرمش ها بالا می باشد. اوخود ورزش کار است ولی ‏بیشتر در

فرامرز امیدوار مدرس ارزشیابی توصیفی فارس

سخني با آموزگاران محترم : بدون شك ما از معمار سازنده ي ساختمان و بنايي( از هر نوع) انتظار داريم تا به ضرزرت بتواند از ويژگي هاي بنايي كه ساخته سخن بگوييد به عبارتي بايد مختصات اثر دست ساخته ي خود را شرح دهد.حال چگونه مي توان پذيرفت معمار انسان سازي به نام آموزگار كه پرورش دهنده و سازنده ي ساختاروجودي انساني كوچك است نتواند از ويژگي هاي اثر چاودان و قابل تحسين خودسخن بگويد و توانمندي هاي او را در حساب و فارسي و علوم در چند جمله بيان نمايد؟! ‍‍‍‍

م / جاودانی

سلام به آقای فرامرز امیدوار دعوا بر سر این نیست که معلم بتواند یا نتواند چند جمله در وصف دانش آموزانش بنویسد یا ننویسد.نکته اینجاست که همه ی هم و غم معلم با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی به جای تدریس موثر و کارآمد معطوف به پر کردن انواع و اقسام فرم ها و نوشتن جملاتی می گردد که عملا دردی از بچه ها را دوانخواهد کرد .چیزی که مغفول مانده تدریس است .اصل را فدای فرع نکنیم.مدتهاست ارزشیابی توصیفی در بوق و کرنا گذاشته شده و تبلیغ می شود گویا اشکالی بر آن مترتب نیست.وهر روز پیرایه ای بر این بنای معیوب افزوده می شود.خانه از پای بست ...

فرامرز امیدوار مدرس ارزشیابی توصیفی فارس

درود بر م / جاودانی اینجانب به عنوان فردی که درقریب به یازده سال گذشته بیش از دو هزار ساعت کارگاه توصیفی را برگزار و اداره نموده ام در تایید بخشی از گفتار شما اعلام می نمایم هر گونه اجبار معلم به تهیه و تکمیل انواع و اقسام فرم ها و چک لیست هایی که مگر باید گاهی و آن هم به ضرورت تهیه گردند ، نا ثواب است و خطا ، اما از این حقیر پذیرا باشید که بازخورد باید همراه با ارائه رهنمود باشد و درد بجه ها با توصیه های مدبرانه معلم دوا می گردد نه با دریافت بازخورد های کمی یا تک واژهایی خلاصه و گنگ از سوی آنان ، بدون شک این مهارت نیز باید به معلم یاد داد شود و جان کلام اینکه همراه با شما معتقد به اشاعه ی نگاه تسهیل گرایانه در کار معلم و البته با اقدام به توجیه و آموزش مهارت های فنی به وی هستم .

س-ش

مرتب گفته می شود همه این کارها برای این است تا یادگیری بهتر با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان صورت گیرد.وقتی مسئولان یک استان خود معنی ومفهوم یادگیری را نمی دانند وحتی آنقدر به معلم توهین میکنند که حتی بعد از شش ماه کارکردن توانایی طرح چند تکلیف عید را برای دانش آموزان خود ندارند واقدام به تهیه وتوزیع پیک نوروزی به صورت اجباری برای همه استان را به صورت یکسان را می نمایند .شما چگونه حرف از یادگیری تعاملی ارزشیابی توصیفی و یادگیری عملکردی می زنید آقایان حتی اجازه فکر کردن رانیز از معلمان می گیرند چه طور این معلمان که خود اجازه تفکر ندارند به دانش اموزانشان تفکر کردن را بیاموزند. لطفا این آموزشها را اول به معاونین آموزشی مناطق واستانها وسایر مسئولین بدهید که آنها بیشترین مشکل هستند.