راهبردهایی برای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی دوره ابتدایی

مدرسان محترم شوراهای راهبری ارزشیابی کیفی – توصیفی

استحضار دارید که ارزشیابی کیفی – توصیفی، الگویی است که در ظاهر به دنبال ارتقا و بهبود کیفیت یادگیری و در نهان به جستجوی شادابی و نشاط بهتر و بیشتر و عمیق تر دانش آموزان در کلاس درس است . بی تردید برای رسیدن به این خواسته - که البته نتایج تحقیقات انجام گرفته سطح دستیابی مناسبی را گزارش می نمایند - باید معلم ازابزارها ، الگوها و روش های نوین و متناسب با آخرین نظریه های یادگیری، استفاده کند؛ و طبیعی است که اگر آموزش هدفمند و به هنگام صورت نگیرد، نگرانی هایی را ایجاد نماید و در نتیجه اجرای آن با مقاومت های روبرو گردد .

 از آنجا که گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی در دوره ابتدایی ( پایه اول تا ششم )، همان بازخورد پایانی است، بایسته است، بازخورد پایانی در ارزشیابی کیفی – توصیفی ،  در راستای اهداف ارزشیابی تکوینی با رویکرد بازخورد توصیفی، طراحی و تکمیل گردد ، در این نوبت و به منظور تحقق اهداف و  دوری گزینی  از کارنامه و تولید گزارش پیشرفت تحصیلی ، گام اول تغییر در گزارش پیشرفت تحصیلی- تربیتی ایجاد شده است، ازشما دوستان . همراه آگاه  انتظار می رود ،پیرو دستورالعمل ارسالی به شماره 180669/200 مورخ 3/9/93 ، طبق چارچوبه اعلام شده ، دوره 24 ساعته ضمن خدمت با عنوان " سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی " با کد 91400717 برای کل نیروی انسانی دوره ابتدایی استان  برگزار نموده تا با یاری بخشی به معلم  و ارائه  آموزش هدفمند،  زمینه ی دست ورزی و تمرین توصیف عملکرد ،برای همکاران معلم فراهم شود . در این خصوص با توجه اینکه معلم نمون برگ الف(گزارش پیشرفت تحصیلی ) را باید با توجه به راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی جدید ابلاغی ، به صورت توصیفی تکمیل نماید و این توصیف، بازتاباننده ی یکی از سطوح دست یابی به اهداف کلی آن ماده درسی باشد تا هر کدام از ذینفعان (مدرسه، فراگیر و اولیا) وقتی آن را مشاهده نمایند تصویر روشنی از عملکرد  تحصیلی – تربیتی دانش آموز دریافت نمایند  در جلسه هم اندیشی روز یکشنه 19 بهمن 93 با حضور نمایندگانی از همکاران معلم ، مدیر و مدرس موارد زیر مصوب شد که به شرح زیر ارائه می گردد :

1)  در نوبت بهمن ماه 93، با هدف دست ورزی ،هیچ گونه اجباری در توصیف عملکرد  مواد درسی صورت نگیرد؛ یعنی  معلم آزاد باشد تا اگر همه ی  دروس را نتوانست دقیق و درست گزارش نویسی کند  ایرادی بر او وارد نگردد . به عبارتی در نوبت بهمن توصیف عملکرد اختیاری است .

2)  توصیه می شود  اطلاع رسانی شایسته صورت گیرد تا معلمین هم پایه در هر مدرسه با مشارکت و تبادل نظر نسبت به توصیف عملکرد  دانش آموزان اقدام نمایند .

3)  با برگزاری جلسات گارگاهی از همکاران معلم بخواهید گزارش های خود را در این جلسات ارائه دهند تا در یک فضای علمی- تجربی ، نقد و بررسی لازم به منظور پختگی هرچه بیشتر معلم صورت گیرد  .

4)     مدیران مدارس توجیه شوند تا فرصت مقتضی برای تکمیل گزارش ها ( پایان اسفند ماه 1393) در اختیار معلمین خود قرار دهند .

5)  معلمان توجیه شوند که لازم نیست در مقابل هر ماده درسی ،برای تک تک هدف ها و موضوعات، توصیف  عملکرد بنویسند، آنچه مد نظر است توصیف عملکرد کلی دانش آموز، بدور از هر گونه کلی گویی است.

6)     نمونه های موفق گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی معلمان را برای نمایش در این وبلاک ارائه نمایید.  

 با آرزوی روزهایی پر از شادی و نشاط برای همکاران توانمند ابتدایی.

 

همین خبر از زبان دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش

 

/ 29 نظر / 249 بازدید
نمایش نظرات قبلی
هر آنچه امروز هست

اين داستان رو تعريف كردم بگم ما اينطوري بزرگ شديم شواليه كوچك الگوي ما بود بياييد تغيير كنيم تغيير كنيم

یک معلم خسته

هرآنچه امروز هست عزیز صحبت های شما عجیب به دلم نشست. این حرف شما دیدگاه مرا تغییر داد که گفتید شیوه ارزشیابی جدید پتکی بر پیکره پکیده آموزش و پرورش است. امیدوارم هدف تهیه کنندگان این روش ارزشیابی از این کارنامه همین باشد. کوبیدن پتکی محکم بر پیکره درب و داغان آموزش و پرورش که هر نابلد ناجنسی که یواشکی خود را در این عرصه چپانده است از زیر ضربه مهلک این پتک به بیرون برود. واقعن اگر هدف این بوده آفرین به این طرح. من از این لحظه پیرو شما هستم.

موافق

با نظر آقای مرتضوی زاده در خصوص اعمال تغییرات از سال تحصیلی جدید موافقم.دست ورزی ها رامی توانیم با کارگاه ها وبهره گیری ازتجربیات ومهارت های گروهی تمرین کنیم.

احسان

با عرض سلام خدمت شما هردم از این باغ بری می رسد!!! طرح ارزشیابی توصیفی با همه ی انتقاداتی که بر آن وارد است ازجمله اینکه معلمین را در گیر کاهای بیهوده نموده و به جای اینکه دغدغه ی معلم تدریس و کیفیت بخشی به آن باشد به تهیه پوشه کار و نوشتن فرم های فرمالیته و قلم فرسایی بی فایده در ارائه بازخورد معطوف می گردد. و در جدید ترین شاهکار این طرح معلم مجبور به نوشتن کارنامه (مشق اجباری) گردید.تصور کنید کلاسی 35 تا 40 نفره را که اگر برای هر دانش آموز فقط 10 جمله بازخورد نوشته شود حدود400جمله می شود.یعنی چند روز از وقت معلم صرف نوشتن کارنامه شود. و این یعنی تدریس قربانی ارزشیابی توصیفی!!ارزشیابی دوره ابتدایی به بیراهه می رود چرا که اصلا به نظرات معلمین توجهی نمی شود و ظاهرا این طرح آش کشک خاله است!!...

معلم ابتدایی

معلم امروز باید بتواند تغییر کند او حق ندارد : کودکان دنیای امروز را با روش های دنیای دیروز برای زندگی در دنیای فردا آماده کند. معلم باید با کوله باری از داشتن های دنیای دیروز و امروز و نگاهی به بایسته های دنیای فردا به طراحی آموزش و پرورش فردا بپردازد.

سلام

استاد عزیز خواهش می کنم این پست وبلاگ که در ان این 6بند را فرموده اید را به صورت بخشنامه به سراسر کشور ارسال کنید مدیران ورئیسان مناطق فقط وفقط به بخشنامه ها اهمیت می دهند حالا من مدرس در منطقه خودم را بکشم تازه هنوز هم دوره برگزار نشده تا بخش نامه نشود کسی حرف گوش نمی کند فقط د آخر بخش نامه بگویید که در خردادماه باید حتما کامل وصحیح تکمیل شود

سلام

سلام بر استاد محترم بله در سایت دبستانی وزارت گذاشته اید ولی خواهش می کنم به عنوان بخشنامه به سازمان استانها ارسال شود تا ان ها هم به مناطق ارسال کننده‌/

ss.m

سلام لطفا کتابی در خصوص اآزمون عملکردی البته به زبان ساده معرفی نمایید متشکرم

با سلام و خسته نباشید. آفتابه لگن از صد دست به هزار دست رسید ،بازم از شام و ناهار خبری نیست . مشق شب محصل کم شد به معلم اضافه شد. روز به روز کار معلمی ،سخت تر وسخت تر میشه ،چون کسی صدای ما را نمی شنود .

میرزاکریمی

استاد سلام .ما شرمنده تلاش های بی وقفه شما هستیم. امروز در جلسه مدیران منطقه متن بخشنامه ی وزرات خانه را برای مدیران منطقه با حضور مدیر و معاون آموزشی منطقه تشریح کردم . مدیران هم از اینکه تکلیفشان در مورد تکمیل پرونده دانش آموزان روشن شده بود بسیار راضی بودند . تنها نگرانی من حرف مدیر منطقه بود که گفتند تا بخشنامه از طریق اداری به ما ابلاغ نشه قابلیت اجرایی نداره.که معلوم بود هنوز بخشنامه به مناطق ارسال نشده و ایشان هم سایت را به عنوان ساز وکار قانونی قبول ندارند. اگر می شد یه جوری به مناطق اعلام می شد که سایت های تحت دامین medu.ir هر سایتی نیست و هرکسی به جز مسئولین مربوطه مطلبی بدون دلیل قرار نمیده برای همیشه این مشکل حل می شد. البته شماره بخشنامه وزارت را به معاون آموزش منطقه دادم تا پیگیری کنند و خیالشان از بابت صحت ان راحت بشه.آقای قره داغی عزیز این بی اعتمادی مسئولین مناطق به سایت های معتبر وزارت خانه یه جوری برطرف کنید. این مشکل فقط مخصوص منطقه ما نیست.همانطور که از نظرات همکاران پیداست مشکل خیلی از مناطق است. باز هم تشکر از زحمات شما