برگزاری آزمون تراکمی پایانی ( مداد کاغذی) پایه ششم خرداد 93

دانش و یادگیری‌های هر یادگیرنده و مقایسه‌ی او با خودش و ارائه بازخورد‌های مناسب ِ به‌هنگام, تکیه نمود ،زمینه و بستر مناسب برای یادگیری‌های بعدی او فراهم خواهد ساخت. در این شرایط است که باور می‌کنیم آزمون‌های مداد – کاغذی،-  به عنوان یک ابزار در کنار سایر ابزارها - اطلاعاتی را ارائه می نماید که در جهت یادگیری و یا بهبود یادگیری ،چراغ اطمینان  ارزش‌یابی را روشن خواهند نمود .

  گرچه راه سختی طی شد تا توانستیم آیین نامه آزمون پایه ششم را به جایی که هست – والبته تا خواستنی ها فاصله فراوانی نیز دارد - برسانیم و بی تردید باید در سال های آتی که صد در صد دانش آموزان پایه ششم, توصیفی خواهند بود, الگویی دیگری ورای آنچه امسال اجرا می کنیم را در پیش بگیریم و می گیریم  لیکن امسال آنچه هست و مصوب شده باید اجرا کرد .

در این راستا از طراحان محترم سوالات خواهش می شود که با توجه به اینکه در ارزش‌یابی کیفی– توصیفی به دلیل رویکرد  فرایندی و تکوینی   و دوری از آزمون‌های پایانی سرنوشت‌ساز و در شرایط کنترل شده  یا نشده  در نظر داشته باشند که نتایج آزمون پایانی مداد کاغذی که طراحی خواهند کرد  به عنوان یکی و در کنار سایر اطلاعات حاصل از ارزش‌یابی فرایندی که با روش‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای گوناگون جمع آوری شده, دیده می شود لذا ضمن رعایت ترتیب معمول  پرسش‌ها در یک آزمون یعنی :

1. پرسش‌های درست - نادرست

2.  پرسش‌های جورکردنی

3. پرسش‌های چند گزینه‌ای

4.  پرسش‌های کوتاه پاسخ

5. پرسش‌های تشریحی

  توصیه می شود در نظر داشته باشند که برای  آزمون‌های بخش عینی یا بسته پاسخ   در یک سوال به وزن دو نمره  اما 25 صدمی از پرسش‌های چند گزینه‌ای، پرسش‌های جور کردنی و  پرسش‌های درست – نادرست قرار دهند که معلم توصیفی در رتبه بندی وزن رتبه اش معنا دار باشد بعد از سوال سوم به بعد پرسش‌های کوتاه پاسخ و  پرسش‌های تشریحی که سطوح بالای یادگیری را مطابق با حیطه‌ی شناختی مانند تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزش‌یابی اندازه‌گیری  می نماید و دانش‌آموز در پاسخ دادن به  این دسته از پرسش‌ها، تا حدودی آزادی عمل دارد به زبانی  هر پرسش صحنه‌ی وسیعی برای تشریح عقاید و جنبه‌های مختلف فکری او، ممکن می سازد و به دانش‌آموز امکان می‌دهد که اطلاعات را به یاد بیاورد و به زبان و کلمات خود افکار و عقایدش را از یک پاراگراف گرفته، تا یک انشاء یا مقاله‌ی کامل مرتب نماید استفاده نمایند

جند نکته نیز یادآوری می شود:

 

  • ·         امتحان پایانی خرداد  ماه هر درس  به عنوان یکی از شواهد تعیین وضعیت یادگیری دانش آموز در آن درس است و البته آخرین، اما یادمان باشد که،  نه سرنوشت سازترین .
  • ·         در طراحی سوالات ، بارم بندی نداریم .
  • ·         تصحیح اوراق امتحانی با معلم کلاس( آموزگار) است و او هر سوال را بررسی می نماید و در نهایت با توجه به هدف ،نظر خود را برای آن سوال، رتبه ای ( خیلی خوب ، خوب، قابل قبول ، نیاز به تلاش و آموزش بیشتر) اعلام خواهد کرد . در نهایت رتبه نهایی ورقه  نیز رتبه ی غالب  کسب شده در ورقه خواهد بود .
  • ·         رتبه ای که معلم در گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه) در هر درس، برای دانش آموز درج خواهد کرد، باید تابعی از عملکرد دانش آموز  در پوشه کار ، دفتر مدیریت فرایندهای کلاسی ، آزمون پایانی تراکمی  که از ابتدای سال معلم آگاهانه ، هدفمند و منظم جمع آوری ، انتخاب و سازماندهی نموده استباشد .

  

 

 

 

 

/ 12 نظر / 46 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ايرج خوش خلق

با سلام از آنجا كه قرار است طبق مباني نظري سند تحول بنيادين در برنامه هاي درسي تغييرات اساسي ايجاد و به تدريج در كلاس در اجرا شود تصميم دارم به عنوان مجري ملي طرح ارزشيابي شايستگي محور در وبلاگ خود مهارت ها ي نوشتن اهداف عملكردي را به همكاران عزيز آموزش دهم.خواهشمند است با اطلاع رساني به همكاران با بنده در اجراي اين امر بسيار مهم و ملي مشاركت داشته باشيد باسپاس خوش خلق

قاسم فر ج اللهي مجد

باسلام خدمت استاد محترم ،مادرسطح منطقه جشنواره بهترين پوشه كار دانش آموز من را برگزار نموديم كه دلايل اجرا ونتايج آن در وب مجتمع مي باشد خواهشمنداست ضمن بازديد راهنايهاي لازم را ارائه بفرماييد. با تشكر

مجتمع آموزشی و پرورشی ولایت پنج

با سلام خدمت شما لینک دانلود موارد خواسته شده از سوی شما همکار گرامی بر روی وبلاگ این مجتمع قرار گرفت می توانی جهت دریافت به وبلاگ مجتمع مراجعه فرمایید باتشکر [گل] مجتبی زارعی مسئول فنی وبلاگ مجتمع آموزشی و پرورشی ولایت پنج - کرانی [گل]

یار مهربان

سیزده ماه رجب آمد به دنیا مرتضی / مژده ای اهل ولا ، او هست وصی مصطفی بهر زهرا همسر و باب حسین و حسن است / فاتح خیبر، شفیع مومنین روز جزا میلاد امام علی (ع) بر شما مبارک

افسانه رحیمی (مشاور ششمی ها )

سلام و درودی فراوان ولادت مولا امیر المومنین علی (ع) و روز پدر بر شما استاد ارجمند که کسوت پدری برای فرزندان ایران زمین برازنده تان است مبارک . در سایه مولا علی پاینده باشید

سعیده اصلاحی

با عرض سلام و ادب و احترام به محضر استاد بزرگوار جناب بهمن قره داغی- از مطالب گویا و کارشناسانه تون بهرمند شدم.ارزشیابی کیفی و توصیفی همپای محاسنش متاسفانه معایبی هم داره که به نحوه ی ادراک و اجرا ی خودمون (معلمین و اولیا) بر می گرده. راه زیادی مونده تا این شیوه به معنای واقعی درک و اجرا بشه و قطعا نتایج حاصل هم تا اون زمان دچار نقصان نسبی خواهد بود .خیلی دوس دارم راجع به این دیدگاه با شما همکلام شم و از محضرتون نهایت استفاده رو ببرم.سوالات زیادی ذهنمو مشغول کرده که سوال همکاران دیگه مونم هس. استاد امیدوارم بستر مناسبی برای بهره گیری من شاگرد از تجارب و راهنمایی های شما ایجاد شه. من اشعار و نقدهای ادبی مو رو(جسارتا)تو وبلاگم مینویسم .کاش افتخار بدین و به کلبه ی بارونی من سری بزنین.مقدمتون گلبارون استاد. - باران صدای توست-www.saeede51.blogfa.com

سعیده اصلاحی

سلام و عرض ارادت و تهنیت استاد گرچه سخن دان به سخن غالب است گوش بده بر سخنم جالب است اذن دخول تو به باغ بهشت حب علی ابن ابی طالب است روزتون فرخنده باد استاد

افسانه رحیمی (مشاور ششمی ها )

سلام و درودی فراوان خدمت استاد بزرگوارم با پست "اونوقتا که مشاور کوچیک بود" و بحث تنبیه بدنی در مدارس در انتظار شما هستم. پیشاپیش خیر مقدم