راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه) ارزشیابی کیفی توصیفی 6 پایه ابتدیئ

راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی – تربیتی جدید ارزشیابی کیفی – توصیفی در شش پایه ی دوره  ابتدایی  به استان ها ابلاغ شد .

این راهنما محصول زحمات مستقیم ماندگار :

فرامرز امیدوار، علی رضا کریمی  و زهرا نبوی زاده

از دانایان و مدرسان ارزشیابی کیفی – توصیفی  استان فارس

و راهنمایی های راه بخش دوستان خوبم  :

دکتر محمد حسنی

دکتر ایرج خوش خلق

صادق صادق پور

شیرین ملکی

حسن ذوالفقاری

دکتر روح اله تیموری

دکتر پوران خروشی / اصفهان

ویدا هستی بخش / شهرستان های  استان تهران

شهناز سرودی /آذربایجان شرقی

محمد علی احمدی/  زنجان

شعله ابراهیم نژاد / اصفهان

ناصر ابراهیمی/ آذربایجان شرقی

پریسا تندر /کرمانشاه

بهرام اکبر پور/ البرز

و...

برای دریافت راهنما روی همین عبارت  کلیک نمایید

نکته :

بعد از اجرا در نوبت اول و دریافت نقطه نظر همکاران و دانایان همراه با همکاری 32 نفر مدرس کشوری گروه اول در یک جلسه کارگاهی، راهنمای جامع برای خرداد تهیه و تولید خواهد شد .

 

توجه :

ورژن ابلاغ شده به مدارس 1/8 است .

 

/ 39 نظر / 351 بازدید
نمایش نظرات قبلی
رحیم ابراهیمی - برنامه ریزی درسی (مهاباد)

با سلام و عرض ادب خدمت استاد جلیل القدر و تلاشگر آقای دکتر قره داغی ضمن تشکر از زحمات و روشنگری های جنابعالی به استحضار می رسانم بنده حدود 7منبع از آثار تألیفی جنابعالی پیرامون رویکرد ارزشیابی توصیفی را مطالعه نموده ام ؛ برای اینجانب مفید و توانسته ام تا حدودی مفهوم عنصر ارزشیابی با رویکرد توصیفی را در بین همکاران بومی و درون سازی بکنیم و اعتقاد راسخ داریم که انشاالله این هدف تحقق پیدا خواهد و در دنیای بدون استرس و تشویش در خدمت نونهالان عزیزمان خواهیم بود و به تغییرات پیش رو ایمان و اعتماد کامل داریم . با کسب اجازه وبلاگ تان را جهت تعامل و تبادل علمی بیشتر، لینک خواهم کرد. با احترام - رحیم ابراهیمی - همکارتان از شهرستان مهاباد[گل][گل]

noor

با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر قره داغی ضمن تشکر از زحمات شما با کسب اجازه وبلاگ تان را جهت تعامل و تبادل علمی بیشتر، لینک کردم. با احترام - آریاشکوه از قزوین[گل]

مرتضوی زاده

سلام استاد.مرتضوی زاده هستم. ازبابت ارسال ایمیلتان سپاسگزارم ورژن جدید کارنامه وراهنمای آن را مطالعه کردم.اوایل مهر ماه جلسه ای که با مسئولان شورای راهبری ارزشیابی کیفی وتوصیفی داشتم کارنامهای پایانی تنظیم نمودم که در آن خواستم تا آخر سال بین همکاران توضیع شود تا همکاران درپایان سال عملکرد دانش آموزان را در آن بصورت توصیفی بنگارند ویکی از آرزوهای چند ساله ی من امسال به حقیقت پیوست.امیدوارم همکاران بزرگوار با سعه ی صدر وتامل بیشتر به درک درست دانش آموزان در حیطه های دانشی-مهارتی ونگرشی بپردازند ونقطه ضعف های احتمالی خود را در عدم توانایی در نگارش توصیفی وضعیت تحصیلی دانش آموزان، به ضعف و وقت گیر بودن نوشتن کارنامه ها سوق ندهند. من در عجبم معلمی که در عرض چهار ماه قادر به توصیف عملکرد دانش آموزان خود نباشد چگونه می تواند فرایند بهینه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با ضعف درسی را رقم بزند.امیدوارم همکاران ازخود بپرسند که به عنوان یک معلم حرفه ای چرا نمی توانند عملکرد دانش آمزان خود را توصیف کنند وضعف واقعی از من معلم هست یا از کارنامه

مرتضوی زاده

کوهنز میگوید: ارزشیابی آنچیزی که با ارزش تر است مشکل تر است. همکاران بزرگوار ، دلسوزان واقعی آینده سازان فردا ،آیا با ارزش تر از کودکان این سرزمین چیزی سراغ دارید پس بیائید چنانکه سزاوارآنان هست ارزشیابی به عمل آوریم. ممکن است که این نوع ارزشیابی کمی وقت گیر باشد ولی به زمانی که صرف خواهد شد می ارزد. استاد بزرگوار خواهشمندم راهکار لازم در نظر گرفته شود که معلم سال بعد ملزم به مطالعه کارنامه های دانش آموزان خود در اول سال تحصیلی باشد تا با شناخت کامل از دانش آموزان پا به عرصه ی تعلیم وتربیت وکلاس بگذارد

مجتبی

سلام استاد عزیز من در حالب تهیه پیک نوروزی برای دانش آموزان هستم میخواستم ببینم برای ارزشیابی معلم از پیک بنظر شما ملاک خیلی خوب ،خوب،قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر را مورد استفاده قرار دهم یا از ملاک 1،2،3،4،5 استفاده کنم ممنون

بهرامی

باسلام وتشکر از پاسخدهی وارسال ایمیل! با اجازه آدرس شمارو جهت استفاده همکاران لینک کردم . سلامت وموفق باشید !

بهرامی

با سلام مجدد استاد !تابستان در دوره آموزش مدرسین استانها اعلام گردید که ریاضی سال آینده به زودی در سایت تالیف قرار می گیرد و قرار بود پیش نویس ریاضی پنجم منتشر گردد ولی ما هرچه سر زدیم نبود همچنین اصلاحیه ریاضی چهارم ! علت چیست ؟

یعقوب ذاکری درباغی

باسلام خدمت دکتر قره داغی و دیگر پرچم داران و نگهبانان ارزشیابی توصیفی به نظر بنده یکی از ویژگی بارز ماهیتی ارزشیابی توصیفی جلوگیری از اسراف است که به نظرم به دست فراموشی سپرده شده است یا آگاهی همکاران در این زمینه اندک بوده، به همین دلیل بیشتر ایرادات و گله ها از حجم زیاد همین بوده است. پیشنهاد بنده این است که از طرف بانیان ارزشیابی توصیفی جشنواره ای تحت عنوان راهکارهای مناسب و منطقی جهت جلوگیری از مشکلات ارزشیابی توصیفی و ارائه ی راهکارهای مناسب در سراسر کشور برگزار نمایند.البته به صورت بخشنامه این کار انجام شده که با استقبال و در بعضی از مناطق انجام نگرفته بود.علت چیست؟ همکاران بزرگوار و معلمان جواب بدهند. برای این که جشنواره راهکارهای توصیفی ثمر بخش باشد و الگویی مناسب جهت کسانی که کورکورانه و بدون منطق و برای جلوگیری از پیشرفت توصیفی و اهداف توصیفی حرف های بی منطق می زنند،این جشنواره ها را در مناطق محروم برگزار نمایند که اگر کوچک ترین راهکاری هم اجهت اصلاح بعضی موارد در ارزشیابی توصیفی انجام گیرد، زودتر و بهتر به باور افراد بی منطق خواهد رسید و زودتر نگرش آن ها به ارزشیابی توصیفی عوض خواهد شد.چون دیگر

همکار شاد

سلام خیلی خوشحال شدم که کارنامه ها این گونه شد.راستش من برای دانش آموزام کارنامه ماهانه داشتم که همه همکارا به نحوی منو مورد تمسخر قرار می دادند.و می گفتند بیکاری که هرماه می شینی و 3 ساعت برای شاگردات کارنامه توصیفی می نویسی.با این کارنامه ها من پیروز شدم و میتونم حالا توی مدرسه از توصیفی حرف بزنم و از آن دفاع کنم. بر خلاف نظر خیلی از مخالفان طرح توصیفی ، به نظرمن مشکلات طرح توصیفی به خاطر نگاه منفی ما به این طرح است.من امسال با دید مثبت دارم طرح رو اجرا میکنم و حقیقتا از اون راضی هستم. به امید سربلندی تمام دانش آموزان آسیب دیده در طرح کمی

یک معلم(مدرس استانی توصیفی)

با عرض سلام خدمت استاد محترم بنده هم موافق طرح ارزشیابی توصیفی هستم فقط سوالی در مورد این کارنامه های جدید داشتم که معلم باید آن قسمت توصیف عملکرد را پر کند در قسمت راهنما که داخل وبلاگ شما هست جالبه که درس قرآن وهنر وعلوم وتربیت بدنی وشایستگی های عمومی این دانش آموز در نتیجه خیلی خوب میباشد پس توصیف چنین دانش آموزی کاری که ندارد ودر یک مورد در درس ریاضی فقط قابل قبول ودرس فارسی خوب میباشد که نمونه ای این چنین برای مناطق ارسال کرده اید ولی نوشتن بازخورد وتوصیف عملکرد در این کارنامه ها برای شاگردان قوی کاری ندارد مشکل این جاست که چندتا از دانش اموز من که کلاس ششم هستند واکثر درس های آن نیاز به تلاش دارد چگونه در این توصیف عملکرد کارنامه پر شود اصلا جا کم می آورم اصلا کدام قسمت را بگویم مشکل که زیاد دارند آیا باید مثل همان بیان بازخورد قوت وضعف وراهکار رفع ضعف گفته شود چقدر خوب بود که برای هر درسی هم مثال خیلی خوب وهم خوب وهم قابل قبول وهم نیاز به تلاش را می زدید ببخشید که از مقیاس های رتبه ای استفاده کردم چون دقیقا در این کارنامه هم در آخر بازخورد تبدیل به همان رتبه ای می شود ودوباره در کارنامه بچه ها همان رت