پاسخی به پرسشی آگاهانه

مثالی می زنم شاید مثال غیر آموزشی بتواند تصویری گویا تر، به ذهن منتقل کند .فرض کنید  کارشناسی وارد باغی می شود. او از همان ابتدای درب که وارد شد، هر درختی را که می بیند آن را ابتدا توصیف می کند مثلاعمر درخت ،نوع درخت ، میزان شادابی درخت، کیفیت بار و بر درخت، و .... سپس با توجه به ملاک ها و شاخص هایی که در نظر دارد قوت ها و ضعف های آن درخت را بیان می کند و به باغبان توصیه هایی که به علم و دانش و اگاهی او،چنانچه اعمال گردد، برای بهره دهی درخت و نگهداری آن مناسب است را، بیان می نماید . بعد درخت دیگر و درخت دیگر و ...خلاصه همه ی 50 درختی که در آن باغ هست را یک به یک توصیف می کند و رهنمود لازم نیزارائه می نماید . بعد از باغ خارج می شود و باغبان می خواهد نظر کلی او را در خصوص باغ بداند . اینجا آن کارشناس نمی آید دوباره همان حرف ها و توصیف ها و ... که برای هر درخت به باغبان گفته یا نوشته، بگوید ،او به طور کلی می گوید باغی دارید با درختان متنوع و گوناگون . یک باغ مناسب و خوب، در این باغ درختان زرد آلوی شما خوب رشد کرده اند و ثمر مناسب داده اند اما به نظر می رسد درختان هلوی شما به مراقبت بیشتری و توجه خاص تری نیاز دارند . باغبان اگر قصد اصلاح ضعف های خود را داشته باشد باید برگردد و ببیند که منظور از مراقبت بیشتر از نظر آن کارشناس چه بوده است  که اگر آن توصیه ها رابرای هر 50 درخت خود به کار گیرد  وضعیت باغ او بهتر  خواهد شد و ... . در فرایند یاددهی- یادگیری،  پوشه کار نشان دهنده داخل باغ استکه معلم با رویکرد تکوینی و فرایندی مدیریت نموده است و انش آموز و اولیا می توانند اگر بخواهند از روند پیشرفت تحصیلی یادگیرنده اطلاعاتی دقیق و درست و جزئی پیدا کنند و بخواهند در جهت اصلاح ، بهبود یا تقویت یادگیری، نقشی بر عهده گیرند باید بدانند که در پوشه کار رهنمودهای لازم و اگاهانه و سودمند معلم بیان شده است  و ....اما کارنامه بیرون باغ است و میزان دست رسی دانش آموز یا کلیات عملکرد او را در در بعد دانشی ،مهارتی و نگرشی نشان می دهند یعنی نیاز نیست به تک تک نشانه های یادگیری و سطوح عملکرد  هر یک از آنها را بیان کند که نه لازم است و نه جایی در کارنامه دارد . توصیف معلم در فرم الف به واقع علائم یا نشانگرهایی است که ضمن اینکه رسیدن ها و نرسیدن ها  یا به عبارتی تلاش ها و پیشرفت ها را نشان می دهند اولیا را هدایت می کنند که به پوشه کار یادگیرنده مراجعه کرده و  دقیق و درست از انتظارات  و یا رهنمودهای معلم مطلع گردند و.... بنابراین کارنامه به شکل کلی و البته به منظور بهبود عملکرد دانش آموز ( یعنی توصیف و رهنمود )تکمیل می گردد . 

 

/ 54 نظر / 39 بازدید
نمایش نظرات قبلی
نازنین

فقط می توان گفت بدون استفاده از تجربیات معلمان و متکی بودن صرف به نطریات نطریه پردازان غربی نمی توان دانش آموزانی آینده ساز تربیت کرد.

آسمان

سلام آقای مرتضوی زاده .کلمات زیبای شما را خواندم و آن ها را کپر گرفتم .در اول دفتر ثبت فعالیت های دانش آموزان آوردمش .... ممنونم .

آسمان

نازنین ، ایران کوه ، دنا ، محمدی ..... همه از یک آی پی و بدون نشان ! چرا ؟

آموزگار کودکان دبستانی

با سلام وخسته نباشید بنده فرمی برای ارزشیابی ازپوشه ی کارشاگردان ازسال82 تهیه کرده ام که همین کاری را که شما به صورت سالانه انجام می دهیدبه صورت ماهانه انجام می دادم یعنی با توجه به اهداف پس ازبیان نقاط مثبت وبیان نقاط ضعف ،راهکاربرای رفع آن ارائه می دادم وقستمی هم برای نظرات اولیادرنظرگرفته بودم.درقسمت توصیف عملکرد دردفترنمره ی حاضرهم با توجه به اهداف کلی هردرس دقیقا همین کاری راکه شمادرکارنامه انجام داده ایددرهرنوبت ازچندسال پیش انجام می دادم وقبل ازآن هم دربرگه ی توصیف عملکردانجام می دادم. حُسن این کارنامه این است که اگرمعلم واقعا به استنادابزاردهگانه ی توصیفی آن راپرکندتوصیفی دقیق خواهدبودوبربازخوردکه مهمترین قسمت ارزشیابی توصیفی است هم درپوشه ی کاروهم درکارنامه تاکیددارد.ولی : اول:بهتربوددرتابستان دوره می گذاشتیدوهمه توجیه می شدندوعجولانه اجرا نمی شدرروال زمان معمول درصدور کارنامه ی نوبت اول برهم نمی خوردتا اولیاءمدارس راتحت فشارقراردهند. دوم این که مدیران وقت کافی باید به آموزگاران برای پرکردن این کارنامه بدهندتا الکی کارنامه ها پرنشود. درناحیه ی ما تا امروز ازدوره ورژن جدیدخبری نیست. موفق باشید

آموزگار

از دیدگاه (من آموزگار ) دوره ارزشیابی توصیفی را اواخر تابستان یا مهر ماه آینده برگزاری کنید ،بهتر و راندمان بیشتری در بر خواهد داشت. (عواملی نظیر تغییر سمت عده ای از آموزگاران ،عده ای از مدیران،نامشخص بودن دوام یا انحلال مجتمع هاوتکلیف نیروها این لایه مدیریتی،بازنشستگی عده ای از آموزگاران،ورود نیروهای جدیدآموزشی و..و..)پاره ای از دلایل این نظر می باشد.

شاگرد شما

با سلام.پیرو مذاکرات تلفنیباید عرض کنم این مثال بسیار زیبایی است که می تواند دغدغه بسیاری از معلمان و مدرسان را در توصیف عملکرد حل نموده و راه حلی برای اقدامات بعدی و نقطه عطفی برای امیدواری های بعدی باشد . از تمامزحمات شما تقدیر و تشکر می شود .

نعمت توحیدی

با سلام می دانید مشکل ارزشیابی کیفی - توصیفی چیست ؟ مشکل تغییر نگرش در معلمان و اولیاست . کار بسیار سختی است . فرهنگ سازی در هر زمینه ای نیاز به افرادی آگاه و دلسوز دارد . معلمی هم هنر است . و ارزشیابی کیفی - توصیفی هم یک هنر است که از دست یک معلم هنرمند و روانشناس بر می آید .

گل آرایی

سلام و خداقوت به شما استاد گرامی طرح و دوره هایی که امسال برگزار شدعالی بودن پارسال که داشتم کارنامه های بچه ها رو پر می کردم آرزوی من این بود که بتونم با نوشتن جملاتی در وصف دانش آموزان توضیح بدم که تا چه حد به اهداف رسیدند نه با تیک زدن .......... که خدارو شکر این طرح اجرایی شد هرچند کار بنظر وقت گیر است اما روش خوبی است و من با علاقه این کارو انجام خواهم داد با تشکر از زحمات شما عزیزان

مقصودی

باسلام ازتوضیحات شماسپاسگزارم.

امیرحسین عزیزی

استاد ارجمند سلام واقعا شمارا تحسین می کنم من هرچند12ساله هستم اما به خوبی سخنان شما را درک می کنم من خودم شاگرد کلاس ششم هستم ومعلمم اقای خرمی راد است استاد ارجمند منسفانه نیست که به باغ تشبیه کنید چون باغ بان برای رشد درختان به ان هاسم میدهد باید شما به اسمان تشبیه میکردید چون دراسمان خورشید وماه می درخشندوزمین راروشن می کند وابرهای ان از دریایی تشکیل می شود که ماهیان زیادی زندگی می کنند وپرورش میدهد تا انسان زنده بماند انشا الله که به سخن کوچک تا بزرگ بایک چشم نگاه کنید خداحافظ انشاالله