ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

برگزاری آزمون تراکمی پایانی ( مداد کاغذی) پایه ششم خرداد 93
ساعت ۳:٠٠ ‎ب.ظ روز ٢۳ فروردین ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

قابل توجه ادارت کل، مناطق ، مدیران و معلمان پایه ششم سراسر کشور

  در برگزاری آزمون تراکمی پایانی ( مداد کاغذی) پایه ششم  دانش آموزان کیفی – توصیفی خرداد 93( مصوب -286 جلسه- کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش) موارد زیر را مد نظر داشته باشند :

    ...  اگرچه تاریخ آموزش و پرورش رسمی نشان می‌دهد که همواره معلمین از آزمون‌های مداد – کاغذی برای دست یابی به نیم‌رخ روشنی از میزان یادگیری دانش‌آموزان، تصمیم سازی نزدیک به واقعیت، طراحی آموزش‌های تکمیلی و بعدی، وهمراه داشتن پیش‌پندارهایی که اهداف و انتظارات برنامه درسی محقق گشته، کمک شایان توجهی گرفته‌اند.لیکن  در ارزشیابی کیفی – توصیفی هنگامی که معلم، به آزمون‌های مداد- کاغذی ، نه به‌عنوان ابزاری تمام و کمال بلکه به عنوان یک ابزار  آنهم متناسب با اهداف و انتظارات آموزشی و نه برای  فاصله‌بندی و رتبه آفرینی در کلاس و وسیله‌ای برای مقایسه‌ی هر دانش‌آموز با همسالانش، بلکه برای کسب آگاهی از میزان ....


دانش و یادگیری‌های هر یادگیرنده و مقایسه‌ی او با خودش و ارائه بازخورد‌های مناسب ِ به‌هنگام, تکیه نمود ،زمینه و بستر مناسب برای یادگیری‌های بعدی او فراهم خواهد ساخت. در این شرایط است که باور می‌کنیم آزمون‌های مداد – کاغذی،-  به عنوان یک ابزار در کنار سایر ابزارها - اطلاعاتی را ارائه می نماید که در جهت یادگیری و یا بهبود یادگیری ،چراغ اطمینان  ارزش‌یابی را روشن خواهند نمود .

  گرچه راه سختی طی شد تا توانستیم آیین نامه آزمون پایه ششم را به جایی که هست – والبته تا خواستنی ها فاصله فراوانی نیز دارد - برسانیم و بی تردید باید در سال های آتی که صد در صد دانش آموزان پایه ششم, توصیفی خواهند بود, الگویی دیگری ورای آنچه امسال اجرا می کنیم را در پیش بگیریم و می گیریم  لیکن امسال آنچه هست و مصوب شده باید اجرا کرد .

در این راستا از طراحان محترم سوالات خواهش می شود که با توجه به اینکه در ارزش‌یابی کیفی– توصیفی به دلیل رویکرد  فرایندی و تکوینی   و دوری از آزمون‌های پایانی سرنوشت‌ساز و در شرایط کنترل شده  یا نشده  در نظر داشته باشند که نتایج آزمون پایانی مداد کاغذی که طراحی خواهند کرد  به عنوان یکی و در کنار سایر اطلاعات حاصل از ارزش‌یابی فرایندی که با روش‌ها، شیوه‌ها و ابزارهای گوناگون جمع آوری شده, دیده می شود لذا ضمن رعایت ترتیب معمول  پرسش‌ها در یک آزمون یعنی :

1. پرسش‌های درست - نادرست

2.  پرسش‌های جورکردنی

3. پرسش‌های چند گزینه‌ای

4.  پرسش‌های کوتاه پاسخ

5. پرسش‌های تشریحی

  توصیه می شود در نظر داشته باشند که برای  آزمون‌های بخش عینی یا بسته پاسخ   در یک سوال به وزن دو نمره  اما 25 صدمی از پرسش‌های چند گزینه‌ای، پرسش‌های جور کردنی و  پرسش‌های درست – نادرست قرار دهند که معلم توصیفی در رتبه بندی وزن رتبه اش معنا دار باشد بعد از سوال سوم به بعد پرسش‌های کوتاه پاسخ و  پرسش‌های تشریحی که سطوح بالای یادگیری را مطابق با حیطه‌ی شناختی مانند تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزش‌یابی اندازه‌گیری  می نماید و دانش‌آموز در پاسخ دادن به  این دسته از پرسش‌ها، تا حدودی آزادی عمل دارد به زبانی  هر پرسش صحنه‌ی وسیعی برای تشریح عقاید و جنبه‌های مختلف فکری او، ممکن می سازد و به دانش‌آموز امکان می‌دهد که اطلاعات را به یاد بیاورد و به زبان و کلمات خود افکار و عقایدش را از یک پاراگراف گرفته، تا یک انشاء یا مقاله‌ی کامل مرتب نماید استفاده نمایند

جند نکته نیز یادآوری می شود:

 

  • ·         امتحان پایانی خرداد  ماه هر درس  به عنوان یکی از شواهد تعیین وضعیت یادگیری دانش آموز در آن درس است و البته آخرین، اما یادمان باشد که،  نه سرنوشت سازترین .
  • ·         در طراحی سوالات ، بارم بندی نداریم .
  • ·         تصحیح اوراق امتحانی با معلم کلاس( آموزگار) است و او هر سوال را بررسی می نماید و در نهایت با توجه به هدف ،نظر خود را برای آن سوال، رتبه ای ( خیلی خوب ، خوب، قابل قبول ، نیاز به تلاش و آموزش بیشتر) اعلام خواهد کرد . در نهایت رتبه نهایی ورقه  نیز رتبه ی غالب  کسب شده در ورقه خواهد بود .
  • ·         رتبه ای که معلم در گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه) در هر درس، برای دانش آموز درج خواهد کرد، باید تابعی از عملکرد دانش آموز  در پوشه کار ، دفتر مدیریت فرایندهای کلاسی ، آزمون پایانی تراکمی  که از ابتدای سال معلم آگاهانه ، هدفمند و منظم جمع آوری ، انتخاب و سازماندهی نموده است باشد .