ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

چه وقتی،از چه نوع بازخوردی استفاده کنیم؟
ساعت ٦:۳٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٩/۸  کلمات کلیدی:

 بازخوردهای کتبی

...    از یاد نبریم که بازخوردهای فرایندی شفاهی از زیباترین و ماندگارترین بازخوردها هستند . این بازخوردها،عبارتند از آن دسته از بازخوردهایی که از طریق شکل صورت، لحن کلام، زبان ایماء و اشاره و کلام، یعنی صحبت‌ها و جمله‌های توصیفی منظوم و منثور شفاهی با زبان فارسی، بومی و فارسی – بومی اطلاعاتی را به دانش‌آموزان منتقل می‌نماید.

     بخش بزرگی از بازخوردهای فرایندی شفاهی هستند ‘لیکن گاه لازم است معلم از بازخورد کتبی نیز استفاده کند لذا همکارانی که پیوسته تلاش دارند از بازخورد کتبی استفاده کنند توجه نمایند که تنها وقتی از بازخوردهای کتبی استفاده کنند که :

  • وقتی که لازم است اولیاء در جریان عملکرد دانش‌آموز قرار گیرند.
  • دانش‌آموزی اشکال جدی و اساسی در یک فعالیت دارد و معلم تشخیص می‌دهد با نوشتن بازخورد کتبی تکلیف اولیا در کمک به دانش‌آموز روشن می‌شود 
  • وقتی که  نمونه فعالیت دانش‌آموز،  در پوشه کار، قرار داده می‌شود.
  • تلاش مهم یا برجسته‌ای انجام شده  و دانش‌آموز با مراجعه به آن و مرور بازخورد معلم،  انگیزه‌ی تلاش و موفقیت را در خود تقویت می‌نماید.
  • عدم اطلاع از آن بازخورد، عملکرد تصمیم گیری‌های بعدی در مورد دانش‌آموز را با ابهام و مشکل روبرو گرداند

........................

  منبع : کتاب  مدیریت بازخورد .ویرایش دوم . انتشارات زنده اندیشان