ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

خیلی مهم / مدیران و معلمانی که دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی دارند توجه کنند
ساعت ٩:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٢/٢٧  کلمات کلیدی:

یکی از ویژگی های ممتاز ارزشیابی کیفی – توصیفی حذف امتحانات سرنوشت ساز تراکمی ( پایانی  ) است . این نه  بدین معنی که معلم برای آگاهی از ماندگاری یادگیری دانش آموز حق برگزاری امتحان پایانی تراکمی را ندارد بلکه منظور این است که معلم روند یادگیری دانش آموز را در فرایند یادگیری از ابتدای سال تا انتهای سال در نظر می گیرد و آزمون تراکمی پایانی نیز  در طول یادگیری  به عنوان یکی از شواهد تایید پیشرفت تحصیلی  دانش آموز لحاظ خواهد شد . به عبارتی اگر قضاوت معلم در خصوص میزان یادگیری دانش آموزی مثلا در درس ریاضی 99  نمونه عملکرد  باشد با برگزاری  آزمون تراکمی پایانی ، نمونه های تعیین قضاوت اوبه صد می رسد و اگر او بخواهد  نظر حرفه ای خود را در گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه ) در قالب یکی از مقیاس های رتبه ای خیلی خوب ، خوب .... اعلام نماید مقیاس انتخابی او براساس تجزیه و تحلیل صد نمونه عملکرد دانش آموز است و نه تنها صدمینآنها .

    پس مدیران و معلمانی که دانش آموز توصیفی پایه ششم دارند توجه کنند که دانش آموزان انها در آزمون های پایانی شرکت می کنند ‘ اما گزارش پیشرفت تحصیلی خرداد ماه انها بر اساس پیشرفت تحصیلی دانش آموز در طول سال تحصیلی  تکمیل خواهد شد . به یادمان بماند که هر کس غیر از انچه گفته شد عمل کند خلاف مبانی ارزشیابی کیفی – توصیفی  و قانون عمل نموده است و اگاهانه یا ناآگاهانه زحمات چندین ساله مجریان این برنامه ی نامیرای ماندگار را ،به دست باد سپرده است و در حق دانش آموزان، ظلمی نابخشودنی روا داشته است .

بهمن قره داغی / اردیبهشت 1392 خورشیدی

  دوستان همراه لطفا این مطلب را در وبلاگتان درج و نشر دهید