ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

فهرست محتوای پوشه کار فرصت یا تهدید!!
ساعت ۱٠:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۱  کلمات کلیدی: فهرست محتوا ، پوشه‌کار ، ارزشیابی کیفی - توصیفی

   روزهای اول تا سوم آبان ماه، از بخت یاری خویش مجالی ممکن گردید  تا چند روزی در جمع پر از مهر و مهربانی  معلمان ٰ، سرگروه های آموزشی و مدرسان ارزشیابی کیفی توصیفی  استان کرمان حضور پیدا کنم . آنچه در خصوص استقرار ارزشیابی کیفی - توصیفی دیدم، سبب گردید تا طعم خوش « بودن » را دوباره دوره کنم.


 

در این میان یکی از ذهن مشغولی‌های همکاران تکمیل « فهرست محتوا »ی پوشه کار بود که لازم دیدم در این خصوص به اطلاع برسانم که « فهرست محتوا » یکی از مهمترین جزء از اجزاء و عناصر پوشه‌کار فهرست محتوا است.و به عبارتی فهرست محتوا، زبان گویای شواهد جمع‌آوری شده دانش‌آموز و سایر مستنداتی که معلم مناسب تشخیص داده و در پوشه‌کار قرار داده می باشد ،و به بیانی دیگر باز تاباننده ی منظور های معلم از انتخاب نمونه کارها و شواهد پیشرفت تحصیلی دانش آموز است . ابزاری است برای خود کنترلی،بدان معنا که معلم هروقت بخواهد اثری از پیشرفت تحصیلی – تربیتی دانش‌آموز را در پوشه قرار دهد  ملزم به ثبت آن اثر خواهد بود و همین کار سبب خواهد شد تا معلم از خود بپرسد که آیا این نمونه کار هدفمند انتخاب شده؟ ، می‌تواند بیانگر میزان تلاش ، پیشرفت و موفقیت دانش آموز باشد  ؟و... پیداست که با این توجه پوشه کار به بایگانی  اوراقی بی سرانجام، تبدیل نخواهد شد و...

   هم‌چنین گاهی لازم است معلم با صرف کمترین زمان ممکن، بتواند وضعیت موجود شواهد انتخابی را بررسی و بازخورد ارائه نماید؛ و یا همچنین برای اینکه معلم بداند چند نمونه کار از هر درسی در پوشه‌کار وجود دارد و آن نمونه‌ها مربوط به چه زمانی است و چه تعداد از آن‌ها جایگزین شده است ضرورت دارد نمایه‌ای از عملکرد دانش‌آموز برای هر عنوانِ درس، مانند: علوم، ریاضی، بنویسیم و … یک فهرست جداگانه تهیه و تنظیم نموده و هنگام قرار دادن نمونه کار در پوشه، مشخصات آن نمونه کارها را در برگ فهرست درج نماید. به‌عنوان مثال، عناوین فهرست محتوای شامل:

 

 1-    ردیف ( 3، 2، 1 و ...)

 

 2-    نمونه ابزار (هر نوع سندی مثل: آزمون عملکردی ،آزمون مداد- کاغذی ، تکلیف ، فهرست وارسی ، ... )که مراحل فرآیند یادگیری و پیشرفت را نشان دهد

 

 3-    تاریخ (به منظور نشان دادن زمان انتخاب نمونه‌کار)

 

 4-  ملاک‌های انتخاب . این قسمت منظور معلم از انتخاب هر اثر را نشان می‌دهد . یعنی وقتی یکی خواست بداند که این نمونه کار به چه منظوری در این پوشه‌کار، قرار گرفته و اگر قرار نمی‌گرفت چه اتفاقی ممکن بود که بیفتد ؟، برای یافتن جواب خود نیاز نیست که به معلم مراجعه و منظور و هدف او را جویا شود که معلم با تکمیل این بخش نیاز بازدید کننده را پاسخگو می‌شود . به عنوان نمونه اگر معلم قصد داشته باشد که میزان یادگیری مفهوم چپ و راست را دانش‌آموز را مستند گرداند  و تصویری از آن را در آلبوم پیشرفت دانش آموز درج نماید  هنگام ثبت در بخش ملاک ها می نویسد شناخت مفهوم چپ و راست

 

 5-    ارزیابی و بازخـورد . که به شکل مقیاس درجه بندی تنظیم می گردد و بیانگر میزان تحقق اهداف و انتظارات معلم  خواهد بود . به عنوان مثال معلم در قضاوت خود در خصوص میزان یادگیری دانش‌آموز در مفهوم راست و چپ سطحی از سطوح موجود که بیانگر میزان یادگیری دانش آموز است را  تیک می‌زند (به منظـور ترسیـم پـازل پیشرفت درسی دانش‌آموز) خواهد بود.(نمون‌برگ 1). همچنین معلم می‌تواند با انتخاب یک فهرست محتوای کلی که، پشت سر هم (با ترتیب تاریخ انتخاب شواهد) سازماندهی شده، در نظر گرفته شود. که در این حالت بعد از ردیف، عنوان درس قرار می‌گیرد. (نمون‌برگ2)، که البته معلوم است نمون‌برگ یک ثبت ودسترسی آسان‌تر، طبقه‌بندی منظم‌تر و بررسی مناسب‌تر  و اجرای مدیریت زمان، بهتر است.

 

 نمون‌برگ (1) فهرست محتوا

 

 

 

عنوان درس:   

ردیف

نوع ابزار

تاریخ

ملاک‌های انتخاب

ارزیابی معلم

اهداف و انتظارات را محقق نموده است

1 = بسیار کم و 5 =  بسیار زیاد

5

4

3

2

1

1

فهرست وارسی

1 مهر

تعیین موقعیت

 

 

 

 

 

2

آزمون مداد کاغذی

20/7

مفهوم جمع

 

 

 

 

+

 

3

//

27/7

//

0

 

 

 

 

4

تکلیف

7/8

جمله سازی

+

 

 

 

 

 

 نمون‌برگ (2) فهرست محتوا

 

 

 

عنوان درس

ردیف

 

نوع ابزار

 

تاریخ

ملاک‌های انتخاب

ارزیابی معلم

اهداف و انتظارات را محقق نموده است

1 = بسیار کم و 5 =  بسیار زیاد

5

4

3

2

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    با تمام اوصافی که در تایید مفید بودن آن بیان گردید، به اطلاع می رساند که در استفاده از آن الگو همکاران اجباری ندارند و خود می توانند خالق الگوها باشند  انچه مهم است رسیدن به اهداف است و به طور طبیعی و به مصداق «گر در خانه کس است یک حرف بس است » کسی که به اهداف تشکیل پوشه کار، علم و آگاهی دارد، خود نسبت به طراحی و تکمیل آن راغب و کوشا خواهد بود .  

 

 بهمن قره داغی / 5 آبان ماه 1391 خورشیدی 

 

برگه های داخل پوشه کار ارزشیابی توصیفی

جلد پوشه کار                     لینک دانلود

 

جلد فایل علوم                    لینک دانلود

جلد فایل هنر                     لینک دانلود

جلد فایل فارسی                لینک دانلود

 جلد فایل املا و انشا          لینک دانلود

جلد فایل اجتماعی             لینک دانلود

جلد فایل ریاضی                 لینک دانلود

فرم چک لیست کلاسی      لینک دانلود

ارزیابی دوماهه                   لینک دانلود

برگ ثبت مشاهدات            لینک دانلود

چک لیست فردی               لینک دانلود

فهرست محتوا                   لینک دانلود

 طراحی جناب اقای اقا احمدی   معلم خلاق استان تهران

 منبع  : http://aghaahmadi.blogfa.com/