ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

توانا بود هر که دانا بود
ساعت ٢:٤۸ ‎ب.ظ روز ٢٧ بهمن ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

در دنیایی  که دانش و اطلاعات ،محور رشد و توسعه  تلقی می گردد  و  فرایند جهانی شدن ، راه را به سوی جامعه ای دانش مدار می گشاید، دل دادن  و ماندن در الگوها و مهارت های که تاریخ مصرف آنها سر آمده ، محل تردید است .

نظام های آموزشی رسالتی سنگین در این عرصه به دوش دارند . مهارت بخشی به معلم و حرفه مند کردن او،  وظیفه ای است که نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد . پیداست که این وظیفه در دوره ابتدایی تعریفی خاص تر و البته رسالتی حساس تر  است .  این طور نیست که با یک نامه و یک دستور بالادستی، یا در اختیار قرار دادن یک راهنما و ... معلم حرفه مند شود  و یا در  نگرش  او تغییر معنا داری اتفاق افتد . وقتی به مقوله ی تغییر نگرش، از زاویه ی  روانشناسی اجتماعی، نگاه می کنیم  تازه می فهمیم که چرا با همه ی راهبردهای مهمی که در سطح بین المللی  در این خصوص، ارائه شده ‘این تغییر  هنوز یکی  و شاید چالش انگیز ترین  دشوار ی هاست؟  

طرح گزارش پیشرفت تحصیلی با شادباش های بسیاری از سوی دانایان همراه  و  همراهان دلسوز شروع شد و نوید بخش فضایی و فرداهایی خواستنی در دوره ابتدایی گردید .  این خود نشان داد که تغییرات نگرشی در حوزه سنجش و ارزشیابی، اتفاق افتاده است؛ اما از آنجا که برخی نگرانی ها  نیز از  اجرای آن در میان هست ،تصمیم مدیریتی مبنی بر اجرای آن در نوبت بهمن به شکل اختیاری  طرح شد ؛  این تصمیم نیز با واکنش های مختلفی روبرو گردید.  اما آنچه سبب نگرانی اینجانب شده این  است که  برخی این تصمیم را ‘ به غلط  ،  به مصداق مثل از این ستون تا آن ستون فرجی است ، تفسیر کنند .

   یادمان باشد  این نمون برگ که مبانی نظری روشن و گویا دارد ، مصوبه کمیسیون اساسنامه ها و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش است که در نوبت خرداد93 ، انتظار داریم  ان تعداد محدود از  همکاران خوب معلمی که  احتمالا به دلیل رشته تحصیلی غیر مرتبط یا ....ضعفی در توصیف عملکرد خود می بینند این مجال به آنها امکان مهارت آموزی و فربه سازی دانش حزفه ای خود را  بخشیده  باشد  تا در خرداد مثل سایر همکاران توانمندی که نوبیت بهمن را درست و اگاهانه تکمیل نموده اند،  تکمیل نمایند .

نکته :

  توصیه می شود  هرکدام از  همکاران  نیاز به راهنمایی دارند با مدرسان کشوری استان خود ( هر استان سه نفر )   و یا مدرسان استانی ( 5 نفر از هر منطقه )جهت راهنمایی  و یاریگیری در تعامل ( حضوری یا غیر حضوری) باشند

 .........................................

یک توصیه برای آموزگاران محترم :
علی رغم تصمیم شورای راهبری ارزشیابی توصیفی مبنی بر مختار بودن آموزگاران برای توصیف عملکرد در نوبت اول ، پیشنهاد می گردد آموزگاران محترم این فرصت را از دست ندهند و تلاش نمایند حتما در نوبت اول امسال نیز به این مهم بپردازند چرا که هر چند ممکن است در برخی مواردحاصل این تلاش بازخوردهایی نا کامل و و مبتدی باشد خود می تواند نوعی تمرین و دست ورزی برای ارایه بازخوردهایی کامل تر و حرفه ای تر در نوبت خرداد ماه باشد.فرامرز امیدوار (مدرس ارزشیابی توصیفی فارس)