ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

متن مصاحبه بهمن قره داغی با مجله شوق تغیر
ساعت ٤:٤٦ ‎ب.ظ روز ٢ امرداد ۱۳٩۳  کلمات کلیدی:

اشاره :

بی تردید  نام بهمن قره داغی با نام ارزرشیابی کیفی – توصیفی پیوند خورده است؛ شاید یکی از دلایل آن, حضور ده ساله ایشان باشد در این پهنه، که با برگزاری کارگاه ها و وبلاگ نویسی؛ توانسته در جهت استقرار این برنامه؛ باور خود را به اثبات برساند .اما به طور قطع دلیل دیگرش تالیفات و مقالات بسیار ایشان است.  در حوزه ارزشیابی کیفی توصیفی بسیار بسیار منابع محدودی داریم؛ اما وقتی کارنامه ی علمی قره داغی را ورق می زنیم؛ می بینیم در این حوزه منابع کاربردی زیادی تالیف نموده اند .

 ایشان دانشجوی دوره دکتری در رشته تحقیقات آموزشی می باشند و در حال حاضر در معاونت آموزش ابتدایی مسئولیت بهسازی منابع انسانی را دارند.

مصاحبه کننده: زری آقا جانی

 ............................................................................................................................

 

  1. ممکن است به طور مختصر تاریخچه ای از پیدایش و تصویب ارزشیابی کیفی - توصیفی بیان بفرمایید.(چند سایت یا وبلاگ راهم برای آگاهی خوانندگان معرفی فرمایید

با توجه به اینکه در نیم قرن اخیر،از یک سو،  آموزش و ابعاد آن پیوسته و پیچیده شده و از دیگر سوی، آموزش روزآمد مبتنی بر نظریه های جدید یادگیری و  فناوری (تکنولوژی) ،یک بایسته انکار ناشدنی شده ، اغلب کشورها، در یک خیزش جمعی برای دست یابی به مدرسه خواستنی، به فکر بازکاوی ،معماری، بازسازی ،تغییر و تحول اساسی در نظام آموزشی خویش افتاده اند. خنکای این تب و تاب جهانی در آغاز دهه هشتاد خورشیدی در ایران نیزاحساس شد و در نتیجه ،  مسوولین وقت ، در یک اقدام درست و آگاهانه ، به فکر باز اندیشی در حوزه سنجش و ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان دوره ابتدای افتادند. این رویکرد نوین ارزشیابی تحصیلی - تربیتی یا به تعبیر من انقلاب خاموش صد سال اخیر تعلیم و تربیت ، که تحت عنوان ارزش یابی کیفی – توصیفی می شناسیمش ، در سال تحصیلی 82/81 به صورت پیش آزمایشی در 25 کلاس در 5 استان ( سیستان و بلوچستان ، اصفهان ، زنجان ، شهر تهران و آذربایجان شرقی ) اجرا شد و سپس در سال 83-82  طرح  آزمایشی آن با 100 مدرسه و 200 کلاس در کل کشور شروع گردید .ضمن اجرا، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، طرح ارزش یابی از اجرای آزمایشی ارزش یابی کیفی – توصیفی را در دو نوبت، اجرا نمود  و نتایج ،تداوم اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی را تایید لیکن با موانع و مشکلاتی  نیز روبرو بود  که ÷پوهشگاه این موارد شناسایی شده را به مسوولین مربوط اعلام داشت . در نهایت معاونت آموزش ابتدایی، ضمن برطرف کردن نسبی مشکلات  اجرای آن ، بر اساس مصوبه ی شورای عالی آموزش و پرورش یعنی مصوبه  جلسه شماره  769 ، مورخ 18/4/87 با موضوع : استمرار اجر ای ارزش یابی کیفی – توصیفی ،در سال تحصیلی 88-87 ،اقدام به اجرای برنامه ارزش یابی کیفی – توصیفی در 30 درصد مدارس کشور که، شرایط و امکانات لازم را دارا بودند ، نمود .این 30 درصد در حال حاضر به پایه ششم رسیده اند . به عبارتی صد در صد پایه های اول تا پنجم تحت پوشش این برنامه قرار دارند و از مهر ماه سال 93 صد در صد دانش آموزان پایه ششم نیز کیفی - توصیفی خواند شد .

وبلاگ های زیادی می توان نام برد امروزه خیلی از مدرسان در این حوزه، ما را در استقرار برنامه ارزش یابی کیفی – توصیفی یاری می نمایند اما به نظر می رسد وبلاگ های http://baher.blogfa.com/

http://irajkhosh.blogfa.com/

http://isedor.persianblog.ir/

تخصصی تر به این برنامه پرداخته اند.

2- چگونه می‌توان با کمک ارزشیابی کیفی - توصیفی به اطلاعاتی دست یافت که بر اساس آن عملکرد دانش آموز در طی یک سال ارزیابی گردد؟ 

ببینید برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید گفت ارزشیابی کیفی – توصیفی چیست ؟ در ساده ترین تعریف مفهومی، می توان گفت که ارزش یابی کیفی - توصیفی، شیوه‌ای از ارزش یابی تحصیلی - تربیتی است که اطلاعات لازم و معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه‌جانبه‌ی فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری، با استفاده از روش‌ها و ابزارها‌ی مناسب سنجش، همانند: آزمون‌ها (مداد کاغذی و به‌ویژه آزمون‌های عملکردی) ابزارهای سنجش مشاهده ای ، خود سنجی، همسال سنجی و .... فراهم می‌نماید تا معلم براساس اطلاعات حاصل ، بازخوردها‌ی توصیفی موردنیاز، برای کمک به یادگیری، اصلاح یادگیری و بهبود یادگیری دانش آموزان، در فضای روانی - عاطفی مطلوب‌تر ارائه نماید. به عبارتی ارزش یابی کیفی - توصیفی نوعی ارزش یابی است که: