ارزش یابی کیفی - توصیفی ، مسیح انگاره‌های خواستنی

مکانی برای درج آخرین یافته های علمی و اخبار مربوط به تغییرات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوین ایران

- مردودی - پرسشی که ارزش طرح کردن در پستی جدید را دارا ست .
ساعت ۸:٤٤ ‎ق.ظ روز ۳۱ اردیبهشت ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

سوال :

سلام .لطفا نظر خود را در مورد  مردودی در ابتدایی بیان فرمایید .متشکرم.

 نویسنده: آسمان

پاسخ :

درود بر شما

... در ارزشیابی کیفی توصیفی در خرداد ماه -  دقت شود در خرداد ماه  -  مردودی نداریم .  یعنی از مقیاس نیاز به آموزش و تلاش مجدد   در خرداد استفاده نمی شود بلکه در  خرداد ماه  اگر چنانچه دانش آموز ضعف یادگیری دارد این  بدین معناست که نیاز به تلاش و آموزش بیشتر دارد   - دقت شود بیشتر نه مجدد  -   لذا معلم پوشه کار و سایر مستندات لازم  این دانش آموز را به شورای مدرسه خواهد داد و ....  اما در شهریور ماه افزایش طول دوره تحصیل به قدر 9 ماه دیگر یا همان واژه مردودی داریم .....

 و اما نکته ای مهمتر :

 

یادمان باشد  که معلم با اجرای ارزشیابی باید فرهنگ موفقیت را در کلا‌س حاکم کند و این تفکر باید در ضمیر نهان همه معلمان نهادینه شود.پس اگر وظیفه ارزشیابی را به پایان هر دوره آموزشی و زمان چند ساعته محدود کنیم ، اضطراب و ترس از ندانستن و نتوانستن را به دانش آموزان هدیه بخشیده ایم این  یعنی تمام توان آنها را سلب کرده ایم  .


 
خیلی مهم / مدیران و معلمانی که دانش آموز پایه ی ششم ابتدایی دارند توجه کنند
ساعت ٩:٠۸ ‎ق.ظ روز ٢٧ اردیبهشت ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

یکی از ویژگی های ممتاز ارزشیابی کیفی – توصیفی حذف امتحانات سرنوشت ساز تراکمی ( پایانی  ) است . این نه  بدین معنی که معلم برای آگاهی از ماندگاری یادگیری دانش آموز حق برگزاری امتحان پایانی تراکمی را ندارد بلکه منظور این است که معلم روند یادگیری دانش آموز را در فرایند یادگیری از ابتدای سال تا انتهای سال در نظر می گیرد و آزمون تراکمی پایانی نیز  در طول یادگیری  به عنوان یکی از شواهد تایید پیشرفت تحصیلی  دانش آموز لحاظ خواهد شد . به عبارتی اگر قضاوت معلم در خصوص میزان یادگیری دانش آموزی مثلا در درس ریاضی 99  نمونه عملکرد  باشد با برگزاری  آزمون تراکمی پایانی ، نمونه های تعیین قضاوت اوبه صد می رسد و اگر او بخواهد  نظر حرفه ای خود را در گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه ) در قالب یکی از مقیاس های رتبه ای خیلی خوب ، خوب .... اعلام نماید مقیاس انتخابی او براساس تجزیه و تحلیل صد نمونه عملکرد دانش آموز است و نه تنها صدمینآنها .

    پس مدیران و معلمانی که دانش آموز توصیفی پایه ششم دارند توجه کنند که دانش آموزان انها در آزمون های پایانی شرکت می کنند ‘ اما گزارش پیشرفت تحصیلی خرداد ماه انها بر اساس پیشرفت تحصیلی دانش آموز در طول سال تحصیلی  تکمیل خواهد شد . به یادمان بماند که هر کس غیر از انچه گفته شد عمل کند خلاف مبانی ارزشیابی کیفی – توصیفی  و قانون عمل نموده است و اگاهانه یا ناآگاهانه زحمات چندین ساله مجریان این برنامه ی نامیرای ماندگار را ،به دست باد سپرده است و در حق دانش آموزان، ظلمی نابخشودنی روا داشته است .

بهمن قره داغی / اردیبهشت 1392 خورشیدی

  دوستان همراه لطفا این مطلب را در وبلاگتان درج و نشر دهید


 
در خرداد ماه با پوشه کار دانش آموز چکار کنیم ؟
ساعت ۳:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٢  کلمات کلیدی:

 

معلمانی که( بیشتر آنها البته ) درک روشنی از پوشه کار دارند  نیک می دانند که پوشه کار، شاه ابزاری ست که  با همکاری معلم و دانش آموز، در جریان یاددهی – یادگیری ، هدفمند ، آگاهانه و منظم گرد آوری شده و به روشنی تصویری گویا از موفقیت‌ها ، رشد و پیشرفت دانش آموز را، همچون آلبومی به نمایش و قضاوت می گذارد. لذا معلم در طی دو نوبت ، پوشه کار ها را به دانش آموزان تحویل خواهد داد .

   نوبت اول خاص دانش آموزانی است که در خرداد ماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر ( قبول می شوند ) را احراز می نمایند . در این شرایط  معلم همراه با گزارش پیشرفت تحصیلی ( کارنامه ) و پس از تکمیل فرم پیشرفت ، پوشه کار را  تحویل دانش آموز یا اولیا او خواهد داد .

    نوبت دوم  شهریور ماه است . در این زمان  دانش آموز چه به پایه بالاتر راه پیدا نماید ( قبول شود )  و چه ننماید ،معلم ضمن تکمیل فرم پیشرفت ، پوشه کار را تحویل دانش آموز و اولیا او می گرداند.  ضمن این که در هر دو نوبت، هنگام تحویل پوشه کار به دانش آموز ، به او توصیه خواهد نمود که پوشه کار خود را به عنوان سابقه ای از هویت تحصیلی خود، نزد خویش نگهداری نماید .